Collaborative evaluation - learning process or symbolic action? : a longitudinal case study exploring the consequences of participation in an organisational self-evaluation process
Research report
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/144949Utgivelsesdato
2001Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Skoleevaluering og skolebasert vurdering har vært sentrale tema som har utfordret både skoleadministratorer, skoleledere og lærere i Norge så vel som i andre land. Denne utfordringen har resultert i utvikling av nye evalueringsformer basert på mer demokratiske og deltakerstyrte modeller for skolevurdering. Denne forskningsrapporten bygger på et tre-årig forskningsprosjekt ”Ledelse og organisasjonslæring – en studie av selv-evalueringsprosessen i skolen”. Rapporten presenterer en strategi for en slik deltakerstyrt evalueringsmodell benyttet i grunnskolen i Norge og noen resultater fra forskningsprosjektet. Resultatene bygger på case studier av 8 skoler hvor skoleledelsen og lærerne ble fulgt hele perioden. Det empiriske materialet er basert på observasjon, kvalitative intervju og en survey distribuert etter 3 år.
I rapporten drøftes ulike sider ved skolenes selv-evalueringsprosess og resultatet av dette arbeidet.