• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i innovasjon og næringsutvikling
  • View Item
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i innovasjon og næringsutvikling
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sammenhengen mellom innovasjon i detaljhandel og bedriftens livssyklus

Haugen, Linn Marlen Wegerle
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Masteroppgave innovasjon og næringsutvikling_Linn_Marlen_Haugen_høst_2012.PDF (2.930Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/145039
Date
2012
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i innovasjon og næringsutvikling [62]
Abstract
Målet med oppgaven har vært å finne ut av hvordan utvalgte butikker jobber med

innovasjon og om dette påvirket hvor de befant seg i bedriftens livssyklus. Det har altså

blitt undersøkt om innovasjon påvirker fasene, slik at de for eksempel blir forskjøvet eller

ikke oppstår. Resultatene i oppgaven gir et grunnlag for å konkludere med at innovasjon

påvirker butikkens overlevelsesevne i bedriftens livssyklus, der man ser en klar forskjell

mellom bedrifter som er innovative/lykkes med innovasjon, og de som ikke gjør det. For å

få en bedre forståelse for problemstillingen har teorikapittelet blitt brukt til å gjennomgå

teori om detaljhandel, innovasjon og bedrifters livssyklus. Detaljhandel er forklart først i

kapittel 2, da det er gunstig å ha en forståelse for detaljhandel før en kan forstå

sammenhengen mellom innovasjon og bedriftens livssyklus. Mer spesifikt vil områder

innen detaljhandel bli sett sammen med teori om innovasjon. Områdene i detaljhandel er

hentet fra Levy & Weitz (2004) og er: kunderelatert ledelse og kommunikasjonsmiks,

innkjøp/organisering av varer, logistikk, multikanal detaljhandel og

strategi/markedsstrategi og ledelse av butikken og kundeservice. Disse områdene settes

sammen med Schumpeter´s innovasjonsteori, i et forsøk på å se sammenheng mellom

innovasjonsteori og detaljhandelsteori.

Funnene i oppgaven er gjort ved hjelp av empiribasert teori. Dette er forklart nærmere i

kapittel 4. Det har blitt gjennomført dybdeintervju på butikker som befinner seg i ulike

stadier i bedriftens livssyklus. Resultatene er funnet ved hjelp av kodingsparadigmer. Disse

forklares i kapittel 5. Resultatene viser at butikkene som er i vekst er blant annet flinke til å

jobbe innovativt både med å kommunisere med markedet og opplevelsen i butikken. Dette

kommer frem i modell 5.2.1 Selektiv koding. Butikkene som er konkurs viser seg å være

det av ulike grunner. Dette kommer frem i modell 5.2.2 Selektiv koding. Den ene butikken

jobbet ikke med innovasjon overhodet, mens den andre kan anses som innovativ. Den

sistnevnte hadde nyere eiere som feilet i arbeidet med organisatorisk innovasjon ved et

oppkjøp. Grunnen til at butikkene som er konkurs ikke overlevde i bedriftens livssyklus er

altså ulik.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit