Sammenhengen mellom innovasjon i detaljhandel og bedriftens livssyklus
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/145039Utgivelsesdato
2012Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Målet med oppgaven har vært å finne ut av hvordan utvalgte butikker jobber med
innovasjon og om dette påvirket hvor de befant seg i bedriftens livssyklus. Det har altså
blitt undersøkt om innovasjon påvirker fasene, slik at de for eksempel blir forskjøvet eller
ikke oppstår. Resultatene i oppgaven gir et grunnlag for å konkludere med at innovasjon
påvirker butikkens overlevelsesevne i bedriftens livssyklus, der man ser en klar forskjell
mellom bedrifter som er innovative/lykkes med innovasjon, og de som ikke gjør det. For å
få en bedre forståelse for problemstillingen har teorikapittelet blitt brukt til å gjennomgå
teori om detaljhandel, innovasjon og bedrifters livssyklus. Detaljhandel er forklart først i
kapittel 2, da det er gunstig å ha en forståelse for detaljhandel før en kan forstå
sammenhengen mellom innovasjon og bedriftens livssyklus. Mer spesifikt vil områder
innen detaljhandel bli sett sammen med teori om innovasjon. Områdene i detaljhandel er
hentet fra Levy & Weitz (2004) og er: kunderelatert ledelse og kommunikasjonsmiks,
innkjøp/organisering av varer, logistikk, multikanal detaljhandel og
strategi/markedsstrategi og ledelse av butikken og kundeservice. Disse områdene settes
sammen med Schumpeter´s innovasjonsteori, i et forsøk på å se sammenheng mellom
innovasjonsteori og detaljhandelsteori.
Funnene i oppgaven er gjort ved hjelp av empiribasert teori. Dette er forklart nærmere i
kapittel 4. Det har blitt gjennomført dybdeintervju på butikker som befinner seg i ulike
stadier i bedriftens livssyklus. Resultatene er funnet ved hjelp av kodingsparadigmer. Disse
forklares i kapittel 5. Resultatene viser at butikkene som er i vekst er blant annet flinke til å
jobbe innovativt både med å kommunisere med markedet og opplevelsen i butikken. Dette
kommer frem i modell 5.2.1 Selektiv koding. Butikkene som er konkurs viser seg å være
det av ulike grunner. Dette kommer frem i modell 5.2.2 Selektiv koding. Den ene butikken
jobbet ikke med innovasjon overhodet, mens den andre kan anses som innovativ. Den
sistnevnte hadde nyere eiere som feilet i arbeidet med organisatorisk innovasjon ved et
oppkjøp. Grunnen til at butikkene som er konkurs ikke overlevde i bedriftens livssyklus er
altså ulik.