• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i public administration (MPA) - breddemaster
  • View Item
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i public administration (MPA) - breddemaster
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Organisering av støttefunksjoner i ekspertorganisasjoner : som del av kjernevirksomheten eller som egen intern utførerenhet?

Holen, Inger
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Masteroppgave moderne forvaltning_bredde_ Inger_Holen_høst_2012.PDF (754.9Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/145045
Date
2012
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i public administration (MPA) - breddemaster [35]
Abstract
Undersøkelsen er utført i et helseforetaket som siden etableringen i 2002 har hatt flere ulike

organisasjonsmodeller for sin støttevirksomhet. Støttevirksomheten omtales også som

støttefunksjonene, og vil si den virksomhet som ikke er direkte relatert til

pasientbehandlingen, for eksempel renhold og matforsyning. Støttevirksomhetens hovedmål

er å gi støtte til kjernevirksomheten, det vil si pasientbehandlingen. I det videre omtales

kjernevirksomheten også som bestiller og støttevirksomheten som utfører. Det er uttalt av

flere ansatte at de ulike organisasjonsmodellene foretaket har hatt oppleves å støtte opp om

kjernevirksomheten i ulik grad. På bakgrunn av dette har jeg formulert følgende

problemstilling:

”Hva er fordelene og ulempene med å organisere støttefunksjonene i en

ekspertorganisasjon som a) del av kjernevirksomheten og som b) en egen intern

utførerenhet?”.

Til problemstillingen følger to underspørsmål:

1. ”Oppleves noen av fordelene og ulempene å ha større betydning enn de øvrige for

de berørte partene (bestiller / utfører)?”

2. ”Hvordan viser organisasjonen gjennom sine dokumenter at fordeler og ulemper

av de to organisasjonsmodellene er tatt hensyn til ved valg av organisasjonsmodell

for støttefunksjonene?”.

Det teoretiske rammeverket for denne undersøkelsen er bygget på teorier som beskriver

organisering av ekspertorganisasjoner og bruk av bestiller – utfører modell, det vil si en

modell som er en form for samhandling mellom kjernevirksomheten som bestiller av

tjenester, og støttevirksomheten som utfører av tjenester. For å besvare problemstillingen har

jeg anvendt en kvalitativ tilnærming med bruk av intervjuer og dokumentstudier.

Begge organisasjonsmodellene oppleves å ha både fordeler og ulemper. Utførerfunksjonens

muligheter til økt faglig samarbeid og kompetanseheving, er den mest framtredene fordelen

som oppleves av både bestillerne og utførerne ved organisering av støttefunksjonene i en egen

intern utførerenhet. I samme organisasjonsmodell oppleves dårlig utviklede kommunikasjonskanaler

mellom bestillerne og utførerne å være den mest sentrale ulempe. Det som oppleves

som en ulempe i den ene organisasjonsmodellen, oppleves som en fordel i den andre.

Undersøkelsen er gjort på et begrenset utvalg, og det bør utvises forsiktighet med å

generalisere funnene.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit