dc.description.abstract | Undersøkelsen er utført i et helseforetaket som siden etableringen i 2002 har hatt flere ulike
organisasjonsmodeller for sin støttevirksomhet. Støttevirksomheten omtales også som
støttefunksjonene, og vil si den virksomhet som ikke er direkte relatert til
pasientbehandlingen, for eksempel renhold og matforsyning. Støttevirksomhetens hovedmål
er å gi støtte til kjernevirksomheten, det vil si pasientbehandlingen. I det videre omtales
kjernevirksomheten også som bestiller og støttevirksomheten som utfører. Det er uttalt av
flere ansatte at de ulike organisasjonsmodellene foretaket har hatt oppleves å støtte opp om
kjernevirksomheten i ulik grad. På bakgrunn av dette har jeg formulert følgende
problemstilling:
”Hva er fordelene og ulempene med å organisere støttefunksjonene i en
ekspertorganisasjon som a) del av kjernevirksomheten og som b) en egen intern
utførerenhet?”.
Til problemstillingen følger to underspørsmål:
1. ”Oppleves noen av fordelene og ulempene å ha større betydning enn de øvrige for
de berørte partene (bestiller / utfører)?”
2. ”Hvordan viser organisasjonen gjennom sine dokumenter at fordeler og ulemper
av de to organisasjonsmodellene er tatt hensyn til ved valg av organisasjonsmodell
for støttefunksjonene?”.
Det teoretiske rammeverket for denne undersøkelsen er bygget på teorier som beskriver
organisering av ekspertorganisasjoner og bruk av bestiller – utfører modell, det vil si en
modell som er en form for samhandling mellom kjernevirksomheten som bestiller av
tjenester, og støttevirksomheten som utfører av tjenester. For å besvare problemstillingen har
jeg anvendt en kvalitativ tilnærming med bruk av intervjuer og dokumentstudier.
Begge organisasjonsmodellene oppleves å ha både fordeler og ulemper. Utførerfunksjonens
muligheter til økt faglig samarbeid og kompetanseheving, er den mest framtredene fordelen
som oppleves av både bestillerne og utførerne ved organisering av støttefunksjonene i en egen
intern utførerenhet. I samme organisasjonsmodell oppleves dårlig utviklede kommunikasjonskanaler
mellom bestillerne og utførerne å være den mest sentrale ulempe. Det som oppleves
som en ulempe i den ene organisasjonsmodellen, oppleves som en fordel i den andre.
Undersøkelsen er gjort på et begrenset utvalg, og det bør utvises forsiktighet med å
generalisere funnene. | no_NO |