"Det er en dum ting å si at man forstår, hvis man ikke gjør det" : Relasjonsskapende arbeid innenfor rammene av en miljøterapeutisk døgninstitusjon
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/145137Utgivelsesdato
2012Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Vårt utgangspunkt for å skrive denne oppgaven, henger tett sammen med at vi i mange år har
hatt vårt virke i en miljøterapeutisk døgninstitusjon for barn. Vi har ofte opplevd at det er
fagfolk som uttaler seg om kvaliteten på barn og foreldres opplevelser med avdelingen, uten
at de selv har fått muligheten til å si noe om det. Som følge av dette har vi ønsket å rette fokus
på barnas og foreldrenes relasjonsopplevelser i møte med miljøterapeutene. Vi har også
ønsket å finne ut noe om hvilke tanker miljøterapeutene gjør seg om barn og foreldres
relasjonsopplevelser. Vi har, med dette som utgangspunkt, formulert følgende
problemstilling:
Hvordan opplever barna og deres foreldre det relasjonsskapende arbeidet i vår
miljøterapeutiske døgnavdeling?
Hvordan tenker miljøterapeutene at barna og deres foreldre opplever det relasjonsskapende
arbeidet? Vi har benyttet teori vi har vurdert som relevant for relasjonsskapende arbeid innenfor
rammene av en miljøterapeutisk døgninstitusjon. Vi starter med å redegjøre for miljøterapi i et
historisk lys. Videre har vi sett på hva litteraturen sier om relasjonens betydning i
miljøterapeutisk arbeid. Vi har forsøkt å utdype hva relasjonskompetanse, faglige relasjoner
og intersubjektive møter innebærer i miljøterapeutisk sammenheng. Vi har sett på hva som
kjennetegner en troverdig relasjon og gode miljøterapeuter. I tillegg har vi redegjort for
enkelte elementer i tilknytningsteori og satt det inn i en miljøterapeutisk kontekst.
I vår studie har vi valgt å ha 3 informantgrupper. Disse er tidligere innlagte barn, deres
foreldre og miljøterapeuter. Ved hjelp av et av et kvalitativt forskningsintervju, har vi
intervjuet 3 barn og deres foreldre, og 2 miljøterapeuter. Til sammen har vi gjennomført 8
intervjuer.
I analysen fant vi noen nyanser i hvordan barn, foreldre og miljøterapeuter svarte i
intervjuene. Det var ingen store variasjoner i svarene i forhold til hvordan foreldrene og barna
opplevde det relasjonsskapende arbeidet, sammenlignet med hva miljøterapeutene tenkte om barn og foreldres opplevelser. I store trekk formidlet barna og foreldrene at de opplevde det
relasjonsskapende arbeidet ved avdelingen som godt. Miljøterapeutene mener også i det store
og det hele, at barn og foreldre opplever det relasjonsskapende arbeidet ved avdelingen som
godt. Vår studie viser i tillegg at alle 3 informantgruppene vektlegger at det å ha god nok tid
er avgjørende i forhold til det relasjonsskapende arbeidet ved avdelingen.