• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i sosialfaglig arbeid med barn og unge
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i sosialfaglig arbeid med barn og unge
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Det er en dum ting å si at man forstår, hvis man ikke gjør det" : Relasjonsskapende arbeid innenfor rammene av en miljøterapeutisk døgninstitusjon

Møllerud, Roy C.; Rønning, Gro Bjørnerud
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Masteroppgave Helse- og sosialfaglig arbeid med barn og unge Roy Christer Møllerud og Gro Bjørnerud Rønning Vår 2012.pdf (1.803Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/145137
Utgivelsesdato
2012
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master i sosialfaglig arbeid med barn og unge [92]
Sammendrag
Vårt utgangspunkt for å skrive denne oppgaven, henger tett sammen med at vi i mange år har

hatt vårt virke i en miljøterapeutisk døgninstitusjon for barn. Vi har ofte opplevd at det er

fagfolk som uttaler seg om kvaliteten på barn og foreldres opplevelser med avdelingen, uten

at de selv har fått muligheten til å si noe om det. Som følge av dette har vi ønsket å rette fokus

på barnas og foreldrenes relasjonsopplevelser i møte med miljøterapeutene. Vi har også

ønsket å finne ut noe om hvilke tanker miljøterapeutene gjør seg om barn og foreldres

relasjonsopplevelser. Vi har, med dette som utgangspunkt, formulert følgende

problemstilling:

Hvordan opplever barna og deres foreldre det relasjonsskapende arbeidet i vår

miljøterapeutiske døgnavdeling?

Hvordan tenker miljøterapeutene at barna og deres foreldre opplever det relasjonsskapende

arbeidet? Vi har benyttet teori vi har vurdert som relevant for relasjonsskapende arbeid innenfor

rammene av en miljøterapeutisk døgninstitusjon. Vi starter med å redegjøre for miljøterapi i et

historisk lys. Videre har vi sett på hva litteraturen sier om relasjonens betydning i

miljøterapeutisk arbeid. Vi har forsøkt å utdype hva relasjonskompetanse, faglige relasjoner

og intersubjektive møter innebærer i miljøterapeutisk sammenheng. Vi har sett på hva som

kjennetegner en troverdig relasjon og gode miljøterapeuter. I tillegg har vi redegjort for

enkelte elementer i tilknytningsteori og satt det inn i en miljøterapeutisk kontekst.

I vår studie har vi valgt å ha 3 informantgrupper. Disse er tidligere innlagte barn, deres

foreldre og miljøterapeuter. Ved hjelp av et av et kvalitativt forskningsintervju, har vi

intervjuet 3 barn og deres foreldre, og 2 miljøterapeuter. Til sammen har vi gjennomført 8

intervjuer.

I analysen fant vi noen nyanser i hvordan barn, foreldre og miljøterapeuter svarte i

intervjuene. Det var ingen store variasjoner i svarene i forhold til hvordan foreldrene og barna

opplevde det relasjonsskapende arbeidet, sammenlignet med hva miljøterapeutene tenkte om barn og foreldres opplevelser. I store trekk formidlet barna og foreldrene at de opplevde det

relasjonsskapende arbeidet ved avdelingen som godt. Miljøterapeutene mener også i det store

og det hele, at barn og foreldre opplever det relasjonsskapende arbeidet ved avdelingen som

godt. Vår studie viser i tillegg at alle 3 informantgruppene vektlegger at det å ha god nok tid

er avgjørende i forhold til det relasjonsskapende arbeidet ved avdelingen.

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit