• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i sosialfaglig arbeid med barn og unge
  • View Item
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i sosialfaglig arbeid med barn og unge
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En kvalitativ studie: ”Foreldre og fagfolks tanker og erfaringer om den tverrfaglige samhandlingen rundt gravide, foreldre og barn 0-2år i Vestre Toten kommune.»

Dyrud, Elisabeth Skaar
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Masteroppgave Helse- og sosialfaglig arbeid med barn og unge Elisabeth Skaar Dyrud mai 2013.PDF (3.041Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/145163
Date
2013
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i sosialfaglig arbeid med barn og unge [92]
Abstract
Vestre Toten kommune prøver ut et tverrfaglig tilbud for gravide, foreldre og barn. Tilbudet

er plassert på helsestasjonen, og kalles «Trygghet og trivsel for småbarnsfamilien». Hensikten

med tilbudet er å finne fram til barn som står i fare for skjevutvikling, en skjevutvikling som

kan føre til at de kan utvikle sårbarheter og senere psykiske lidelser.

I de siste tiår, er det forsket mye på hva som skjer vedrørende samhandling mellom foreldrene

og spedbarnet. Spesielt med tanke på barnets utvikling av hjernen og av tilknytningsmønstre

til de voksne. Videre er det fokus på hvilken foreldrekompetanse det er viktig å ha når man får

et barn. Det første året i spedbarnets liv, er det viktigste året med hensyn til

tilknytningsutvikling. Derfor ønsker fagmiljøene å prioritere veiledning og tiltak allerede fra

livets begynnelse der dette trengs.

I Vestre Toten kommune finnes mye kompetanse hos fagpersonene i de forskjellige

tjenestene. Flere av fagmiljøene i kommunen ønsker i dag å finne fram til barna som fødes

med sårbarheter, de gravide og de foreldrene som trenger oppfølging. Den nye

Folkehelseloven, vedtatt 24.06.11 nr.29 lovfester prinsippet om at det er «helse i alt vi gjør»,

og tydeliggjør ansvaret for å bruke virkemidler i alle sektorer. Loven skal sikre at

«Forvaltningsorganene på alle nivå setter i verk tiltak og samordner innsatsen». Når det

gjelder kommunens ansvar, blir helsestasjonen nevnt vedrørende det å identifisere spesielle utfordringer. Samhandlingsreformen beskriver de fremtidige oppgavene

kommunehelsetjenesten kan ha ansvar for, og regjeringen ønsker å styrke

forebyggingsarbeidet (St.meld. nr.47,2008-2009). Samtidig beskriver NOU’en «Det du gjør,

gjør det helt» kommunenes ansvar for å identifisere barn og familier med risikofaktorer ved at

det gjennomføres generelle kartlegginger (NOU, 2009:22, kap.1, s.11). Det som kommer fram

her, er ansvaret 1.linjen har.

Siktemålet med min master er å finne ut om Vestre Toten sitt tilbud «Trygghet og trivsel for

småbarnsfamilien», når ut til de gravide, foreldrene og barna som trenger det. Får

fagpersonene i dette tverrfaglige tilbudet til en god samhandling med hverandre, eller blir

denne samhandlingen vanskelig? Og hvorfor blir dette vanskelig når man i utgangspunktet har

så mange dyktige fagpersoner i kommunen? Videre ønsker jeg å finne ut om dette er en

samhandling som foreldrene har bruk for, og om fagpersonene klarer å gi en god informasjon

om tilbudet.

Studien foretas gjennom en kvalitativ tilnærming, fenomenologisk, hermeneutisk rettet, for å

få frem de ulike fagpersoners og de ulike foreldres refleksjoner, tolkninger og erfaringer.

Metoden i studien er fokusintervjuer. Disse gjennomføres i en faggruppe og i to

foreldregrupper. I fokusintervjuene kommer det fram hvordan en tverrfaglig samhandling vil

fungere på helsestasjonens arena. De forskjellige fagpersonene og foreldrene synliggjør

utfordringer rundt den tverrfaglige samhandlingen, og begge grupper har klare formeninger

om hvilke foreldregrupper et tverrfaglig tilbud burde nå ut til. Det ble diskutert om foreldre

uten definerte problemer har behov for slike tiltak, eller om tilbudene kun skal rette seg mot

de som har spesielle behov i sin foreldrerolle.

Den teoretiske referanserammen i studien er tidlig intervensjon, barnets utvikling, risiko,

resiliens, psykisk helse, forebygging, kartlegging, mentalisering, brukermedvirkning,

tverrfaglig samhandling og samtykkekompetanse.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit