En kvalitativ studie: ”Foreldre og fagfolks tanker og erfaringer om den tverrfaglige samhandlingen rundt gravide, foreldre og barn 0-2år i Vestre Toten kommune.»
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/145163Utgivelsesdato
2013Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Vestre Toten kommune prøver ut et tverrfaglig tilbud for gravide, foreldre og barn. Tilbudet
er plassert på helsestasjonen, og kalles «Trygghet og trivsel for småbarnsfamilien». Hensikten
med tilbudet er å finne fram til barn som står i fare for skjevutvikling, en skjevutvikling som
kan føre til at de kan utvikle sårbarheter og senere psykiske lidelser.
I de siste tiår, er det forsket mye på hva som skjer vedrørende samhandling mellom foreldrene
og spedbarnet. Spesielt med tanke på barnets utvikling av hjernen og av tilknytningsmønstre
til de voksne. Videre er det fokus på hvilken foreldrekompetanse det er viktig å ha når man får
et barn. Det første året i spedbarnets liv, er det viktigste året med hensyn til
tilknytningsutvikling. Derfor ønsker fagmiljøene å prioritere veiledning og tiltak allerede fra
livets begynnelse der dette trengs.
I Vestre Toten kommune finnes mye kompetanse hos fagpersonene i de forskjellige
tjenestene. Flere av fagmiljøene i kommunen ønsker i dag å finne fram til barna som fødes
med sårbarheter, de gravide og de foreldrene som trenger oppfølging. Den nye
Folkehelseloven, vedtatt 24.06.11 nr.29 lovfester prinsippet om at det er «helse i alt vi gjør»,
og tydeliggjør ansvaret for å bruke virkemidler i alle sektorer. Loven skal sikre at
«Forvaltningsorganene på alle nivå setter i verk tiltak og samordner innsatsen». Når det
gjelder kommunens ansvar, blir helsestasjonen nevnt vedrørende det å identifisere spesielle utfordringer. Samhandlingsreformen beskriver de fremtidige oppgavene
kommunehelsetjenesten kan ha ansvar for, og regjeringen ønsker å styrke
forebyggingsarbeidet (St.meld. nr.47,2008-2009). Samtidig beskriver NOU’en «Det du gjør,
gjør det helt» kommunenes ansvar for å identifisere barn og familier med risikofaktorer ved at
det gjennomføres generelle kartlegginger (NOU, 2009:22, kap.1, s.11). Det som kommer fram
her, er ansvaret 1.linjen har.
Siktemålet med min master er å finne ut om Vestre Toten sitt tilbud «Trygghet og trivsel for
småbarnsfamilien», når ut til de gravide, foreldrene og barna som trenger det. Får
fagpersonene i dette tverrfaglige tilbudet til en god samhandling med hverandre, eller blir
denne samhandlingen vanskelig? Og hvorfor blir dette vanskelig når man i utgangspunktet har
så mange dyktige fagpersoner i kommunen? Videre ønsker jeg å finne ut om dette er en
samhandling som foreldrene har bruk for, og om fagpersonene klarer å gi en god informasjon
om tilbudet.
Studien foretas gjennom en kvalitativ tilnærming, fenomenologisk, hermeneutisk rettet, for å
få frem de ulike fagpersoners og de ulike foreldres refleksjoner, tolkninger og erfaringer.
Metoden i studien er fokusintervjuer. Disse gjennomføres i en faggruppe og i to
foreldregrupper. I fokusintervjuene kommer det fram hvordan en tverrfaglig samhandling vil
fungere på helsestasjonens arena. De forskjellige fagpersonene og foreldrene synliggjør
utfordringer rundt den tverrfaglige samhandlingen, og begge grupper har klare formeninger
om hvilke foreldregrupper et tverrfaglig tilbud burde nå ut til. Det ble diskutert om foreldre
uten definerte problemer har behov for slike tiltak, eller om tilbudene kun skal rette seg mot
de som har spesielle behov i sin foreldrerolle.
Den teoretiske referanserammen i studien er tidlig intervensjon, barnets utvikling, risiko,
resiliens, psykisk helse, forebygging, kartlegging, mentalisering, brukermedvirkning,
tverrfaglig samhandling og samtykkekompetanse.