• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i sosialfaglig arbeid med barn og unge
  • View Item
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i sosialfaglig arbeid med barn og unge
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Barnets medvirkning i barnevernets undersøkelser

Løken-Arnegård, Trine
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Masteroppgave_Helse og sosialfaglig arbeid med barn og unge_Trine Loken-Arnegard.pdf (602.9Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/192910
Date
2014
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i sosialfaglig arbeid med barn og unge [92]
Abstract
Denne masteroppgaven omhandler barns medvirkning i barnevernets undersøkelser.

Medvirkning handler om at barn skal få informasjon, få mulighet til å uttale seg og at barnets

synspunkter skal bli tillagt vekt (Barnekonvensjonen, Thrana 2008). Riksrevisjonen (2011-

2012) og Helsetilsynet (2012) har gjennomført landsomfattende undersøkelser i

barneverntjenestene i Norge som viser at barn ikke får medvirke i barneverntjenestene slik

som bestemt i loven, til tross for stort fokus på dette i Norge det siste tiåret. Problemstilling

for denne besvarelsen er som følger: «Hvorfor medvirker ikke barn i barnevernets

undersøkelser i den grad som bestemt i loven? Og hvordan kan barneverntjenesten få til reell

medvirkning for barna?». I studien er det undersøkt om årsaken til at barn ikke medvirker kan

skyldes aspekter ved barnet, aspekter ved barnevernsarbeideren og/eller aspekter ved

organisasjonen. Fokus er på barnevernsarbeideren og hva som er mulig å få til i

arbeidssituasjonen. Metode for undersøkelsen er litteraturstudie hvor problemstillingen er blitt

undersøkt på bakgrunn av en gjennomgang av relevant litteratur, dokumenter og forskning, og

hensikten er å systematisere og sammenstille eksisterende forskning for å få en mer helhetlig

oversikt over forskningen på temaet barns medvirkning.

Undersøkelsen viser at det ser ut til å være viktig med en tydeliggjøring av at barn skal prates

med. Videre kommer det tydelig frem i både offentlige dokumenter og litteratur at

barnevernarbeiderens kompetanse om barns medvirkning må styrkes, I denne oppgaven gjøres

et skille mellom den personlige erfaringsbaserte kompetansen og barnevernarbeiderens

personlige sider. For å fremme barns medvirkning ser det ut til at man også må jobbe med å

styrke barnevernarbeiderens personlige sider og ivareta barnevernsarbeideren i

arbeidssituasjonen. Et forslag til enda en komponent til barneperspektivet blir foreslått; den

voksnes eget perspektiv. Undersøkelsen viser også at strukturer og de organisatoriske

forholdene ved barneverntjenesten kan påvirke barnevernsarbeiderens mulighet for å

inkludere barna i undersøkelsene. Krav til prosedyrer og rapportskriving kan ta fokus fra

arbeidet med barna, tidspress fører til at samtaler med foreldre prioriteres til fordel for

samtaler med barna. Slik organiseringen av barneverntjenesten er i dag med ulike faser er det

behov for tydeligere retningslinjer om hvordan fremme barns medvirkning i undersøkelsen,

da det vanskelig kan gjøre å la barnets bearbeidingsprosess starte i denne fasen.
Publisher
Høgskolen i Lillehammer

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit