Barnets medvirkning i barnevernets undersøkelser
Abstract
Denne masteroppgaven omhandler barns medvirkning i barnevernets undersøkelser.
Medvirkning handler om at barn skal få informasjon, få mulighet til å uttale seg og at barnets
synspunkter skal bli tillagt vekt (Barnekonvensjonen, Thrana 2008). Riksrevisjonen (2011-
2012) og Helsetilsynet (2012) har gjennomført landsomfattende undersøkelser i
barneverntjenestene i Norge som viser at barn ikke får medvirke i barneverntjenestene slik
som bestemt i loven, til tross for stort fokus på dette i Norge det siste tiåret. Problemstilling
for denne besvarelsen er som følger: «Hvorfor medvirker ikke barn i barnevernets
undersøkelser i den grad som bestemt i loven? Og hvordan kan barneverntjenesten få til reell
medvirkning for barna?». I studien er det undersøkt om årsaken til at barn ikke medvirker kan
skyldes aspekter ved barnet, aspekter ved barnevernsarbeideren og/eller aspekter ved
organisasjonen. Fokus er på barnevernsarbeideren og hva som er mulig å få til i
arbeidssituasjonen. Metode for undersøkelsen er litteraturstudie hvor problemstillingen er blitt
undersøkt på bakgrunn av en gjennomgang av relevant litteratur, dokumenter og forskning, og
hensikten er å systematisere og sammenstille eksisterende forskning for å få en mer helhetlig
oversikt over forskningen på temaet barns medvirkning.
Undersøkelsen viser at det ser ut til å være viktig med en tydeliggjøring av at barn skal prates
med. Videre kommer det tydelig frem i både offentlige dokumenter og litteratur at
barnevernarbeiderens kompetanse om barns medvirkning må styrkes, I denne oppgaven gjøres
et skille mellom den personlige erfaringsbaserte kompetansen og barnevernarbeiderens
personlige sider. For å fremme barns medvirkning ser det ut til at man også må jobbe med å
styrke barnevernarbeiderens personlige sider og ivareta barnevernsarbeideren i
arbeidssituasjonen. Et forslag til enda en komponent til barneperspektivet blir foreslått; den
voksnes eget perspektiv. Undersøkelsen viser også at strukturer og de organisatoriske
forholdene ved barneverntjenesten kan påvirke barnevernsarbeiderens mulighet for å
inkludere barna i undersøkelsene. Krav til prosedyrer og rapportskriving kan ta fokus fra
arbeidet med barna, tidspress fører til at samtaler med foreldre prioriteres til fordel for
samtaler med barna. Slik organiseringen av barneverntjenesten er i dag med ulike faser er det
behov for tydeligere retningslinjer om hvordan fremme barns medvirkning i undersøkelsen,
da det vanskelig kan gjøre å la barnets bearbeidingsprosess starte i denne fasen.