Kreftrammede barn innlagt på sykehus: Er mestring nøkkelen?
Abstract
Denne bacheloroppgaven er en litteraturstudie, hvor vi har brukt litteratur, forskning og egne erfaringer som grunnlag.
Barn som blir innlagt på sykehus kan oppleve å møte mange utfordringer. I denne oppgaven vil vi gå litt i dybden, og se på hvordan vi som sykepleiere kan hjelpe barn med å takle disse utfordringene. For å hjelpe barn til å oppnå mestring, har vi valgt å se på ulike mestringsstrategier. Å hjelpe barn til en forståelse er også noe vi har fokus på i vår oppgave. En forståelse for hvorfor de er på sykehuset, og hvorfor de må igjennom de ulike undersøkelsene og behandlingene de skal motta på sykehuset. Vi har også satt oss inn i hvilke kunnskaper en sykepleier trenger for å kunne hjelpe barn til forståelse og mestring.
Vi har valgt å bruke Kari Martinsen’s omsorgsteori som grunnlag for denne oppgaven. Vi har trekt frem flere ulike elementer fra hennes teori, som vi ser på som relevante i forhold til vår oppgave. Disse elementene drøfter vi opp mot pensumlitteratur og forskning, egne erfaringer og selvvalgt litteratur.
Noe av det vi har kommet frem til gjennom denne oppgaven er at vi ikke direkte kan hjelpe barn til en forståelse, men at vi kan tilrettelegge informasjonen slik at den lettere kan forstås. Vi har også konkludert med at vi kan hjelpe barn ved å gi dem trygghet og omsorg, men at de selv må ta initiativ til å mestre ulike situasjoner.
Description
Bacheloroppgave sykepleie, 2014