Hvordan ivaretas innovasjonsprosjekter i offentlig sektor? : hvorfor lykkes noen og andre ikke?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/220753Utgivelsesdato
2014Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Den offentlige sektoren er godt utviklet i store velferdsstater som Norge (Rønning og Teigen,
2007). Det som i hovedsak skiller det offentlige fra det private er ivaretakelsen av
demokratiet (ibid.). Det offentlige skal i all hovedsak på den ene siden ivareta borgernes
interesser gjennom goder i et velferdssamfunn, og på den andre siden ivareta samfunnet som
helhet. Samfunnets behov er stadig i endring, og offentlig sektor må dermed være dynamisk
og omstillingsdyktig. Dette gir offentlige organisasjoner utfordrende oppgaver som må søkes
løst på best mulig måte. Dermed pågår det til stadighet ulike innovasjonsprosjekter som har
til hensikt å føre til noe nytt og bedre. Denne undersøkelsen tar for seg slike prosjekter, og
vår problemstilling er todelt:
1. hvordan gjennomføres innovasjonsprosjekter i offentlig sektor?, og
2. hva gjør at noen lykkes og andre ikke?
For å undersøke dette har vi i denne studien tatt for oss tre ulike case eller prosjekter. Vi har
sett nærmere på ulike trekk ved henholdsvis innovasjonen, innovasjonsprosessen og selve
organisasjonen. Studien analyserer funnene på bakgrunn av et instrumentelt perspektiv og et
institusjonelt perspektiv, samt litteratur om hva som kan fremme og hemme innovasjon i
offentlig sektor. Som vi skal se, vil disse to perspektivene kunne beskrive og forklare ulike
sider ved organisasjonenes håndtering av innovasjonsprosjektene, og dermed til sammen
utfylle vår forståelse av dette fenomenet.
Fordi vi ville gå i dybden på fenomenet gjennomførte vi en kvalitativ undersøkelse. Våre to
problemstillinger ble besvart gjennom en deskriptiv og en komparativ tilnærming.
Våre funn viste at institusjonelle forhold i trekk ved innovasjonsprosessen er mest
framtredene med tanke på å vurdere graden av prosjektets vellykkethet. Prosjektet bør
samsvare med organisasjonens strategi, normer og verdier. Alle prosjektene kan oppfattes
som å ha ledet til eller være i prosess med å implementere innovasjoner, men det minst
vellykkede prosjektet er mer komplekst enn de andre, og trenger derfor mer tid for å lykkes.