Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBakken, Espen
dc.contributor.authorKornbakk, Tom
dc.date.accessioned2014-09-22T07:34:01Z
dc.date.available2014-09-22T07:34:01Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/220753
dc.description.abstractDen offentlige sektoren er godt utviklet i store velferdsstater som Norge (Rønning og Teigen, 2007). Det som i hovedsak skiller det offentlige fra det private er ivaretakelsen av demokratiet (ibid.). Det offentlige skal i all hovedsak på den ene siden ivareta borgernes interesser gjennom goder i et velferdssamfunn, og på den andre siden ivareta samfunnet som helhet. Samfunnets behov er stadig i endring, og offentlig sektor må dermed være dynamisk og omstillingsdyktig. Dette gir offentlige organisasjoner utfordrende oppgaver som må søkes løst på best mulig måte. Dermed pågår det til stadighet ulike innovasjonsprosjekter som har til hensikt å føre til noe nytt og bedre. Denne undersøkelsen tar for seg slike prosjekter, og vår problemstilling er todelt: 1. hvordan gjennomføres innovasjonsprosjekter i offentlig sektor?, og 2. hva gjør at noen lykkes og andre ikke? For å undersøke dette har vi i denne studien tatt for oss tre ulike case eller prosjekter. Vi har sett nærmere på ulike trekk ved henholdsvis innovasjonen, innovasjonsprosessen og selve organisasjonen. Studien analyserer funnene på bakgrunn av et instrumentelt perspektiv og et institusjonelt perspektiv, samt litteratur om hva som kan fremme og hemme innovasjon i offentlig sektor. Som vi skal se, vil disse to perspektivene kunne beskrive og forklare ulike sider ved organisasjonenes håndtering av innovasjonsprosjektene, og dermed til sammen utfylle vår forståelse av dette fenomenet. Fordi vi ville gå i dybden på fenomenet gjennomførte vi en kvalitativ undersøkelse. Våre to problemstillinger ble besvart gjennom en deskriptiv og en komparativ tilnærming. Våre funn viste at institusjonelle forhold i trekk ved innovasjonsprosessen er mest framtredene med tanke på å vurdere graden av prosjektets vellykkethet. Prosjektet bør samsvare med organisasjonens strategi, normer og verdier. Alle prosjektene kan oppfattes som å ha ledet til eller være i prosess med å implementere innovasjoner, men det minst vellykkede prosjektet er mer komplekst enn de andre, og trenger derfor mer tid for å lykkes.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskolen i Lillehammernb_NO
dc.titleHvordan ivaretas innovasjonsprosjekter i offentlig sektor? : hvorfor lykkes noen og andre ikke?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber134nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel