• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i spesialpedagogikk - språk, lesing og skriving
  • View Item
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i spesialpedagogikk - språk, lesing og skriving
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Den voksnes samtale- og lekdeltagelse under frileken - sett opp mot barnets kjønn : en kvalitativ studie i to barnehager om betydingen av -og sammenhengen mellom språkstimulering, frilek og likestilling

Sagstuen, Ida
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Masteroppgave spesped Ida Sagstuen.pdf (4.519Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/220807
Date
2014
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i spesialpedagogikk - språk, lesing og skriving [33]
Abstract
Skremmende statistikker har i de siste årene lagt frem hvordan guttene igjen og igjen «taper» i

utdanningssystemet. Guttene er i flertall når det gjelder spesialundervisning, leseskrivevansker,

språkvansker og sosiale vansker. Guttene får også jevnt over dårligere

karakterer enn jentene i norsk og de leser dårligere. Dette gjorde meg nysgjerrig på om vi

allerede i barnehagen skaper språklige forskjeller på jenter og gutter, slik at jenter og gutter

møter skolen med ulike språklige forutsetninger. Er det slik at vi gir jentene større grad av

språkstimulering under frileken i barnehagen, enn guttene?

For å begrense studiens fokus bestemte jeg meg for å undersøke om jenter og gutter opplever

ulik grad av erfaring med samtalen under frileken i barnehagen. Samtidig ville jeg undersøke

om dette blir påvirket av de voksnes deltagelse i lek under frileksperioden. Avhandlingens

problemstilling lyder slik: «Den voksnes samtale- og lekdeltagelse under frileken. Sett opp

mot barnets kjønn». I tillegg har jeg formulert to sentrale forskningsspørsmål som skulle

være med på å vise retning og besvare problemstillingen.

• «Er det slik at de voksne i barnehagen gir jenter og gutter ulik grad av kunnskaper og

erfaringer med samtalen under frileken?»

• «Er det slik at de voksne deltar i jentenes og guttenes lekaktiviteter i ulik grad under

frileken?»

Avhandlingen er teoridrevet og det blir i teoridelen presentert aktuell forskning på

språkstimulering og likestilling innenfor barnehagefeltet. Avhandlingen bygger på det

sosiokulturelle læringssynet, og Liv Gjems litteratur og forskning på samtalen i barnehagen er

spesielt fremtredende.

Metodedelen tar for seg valg, begrunnelser og refleksjoner innenfor metode. Studien bygger

på en kvalitativ studie i to ulike barnehager, med bruk av observasjon og intervju. Det ble

foretatt 5 dager med observasjon i hver barnehage under frileksperioden på morgenen. I

tillegg intervjuet jeg en pedagogisk leder i hver barnehage i forhold til språkstimulering og

likestilling i barnehagen.
Publisher
Høgskolen i Lillehammer

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit