Den voksnes samtale- og lekdeltagelse under frileken - sett opp mot barnets kjønn : en kvalitativ studie i to barnehager om betydingen av -og sammenhengen mellom språkstimulering, frilek og likestilling
Abstract
Skremmende statistikker har i de siste årene lagt frem hvordan guttene igjen og igjen «taper» i
utdanningssystemet. Guttene er i flertall når det gjelder spesialundervisning, leseskrivevansker,
språkvansker og sosiale vansker. Guttene får også jevnt over dårligere
karakterer enn jentene i norsk og de leser dårligere. Dette gjorde meg nysgjerrig på om vi
allerede i barnehagen skaper språklige forskjeller på jenter og gutter, slik at jenter og gutter
møter skolen med ulike språklige forutsetninger. Er det slik at vi gir jentene større grad av
språkstimulering under frileken i barnehagen, enn guttene?
For å begrense studiens fokus bestemte jeg meg for å undersøke om jenter og gutter opplever
ulik grad av erfaring med samtalen under frileken i barnehagen. Samtidig ville jeg undersøke
om dette blir påvirket av de voksnes deltagelse i lek under frileksperioden. Avhandlingens
problemstilling lyder slik: «Den voksnes samtale- og lekdeltagelse under frileken. Sett opp
mot barnets kjønn». I tillegg har jeg formulert to sentrale forskningsspørsmål som skulle
være med på å vise retning og besvare problemstillingen.
• «Er det slik at de voksne i barnehagen gir jenter og gutter ulik grad av kunnskaper og
erfaringer med samtalen under frileken?»
• «Er det slik at de voksne deltar i jentenes og guttenes lekaktiviteter i ulik grad under
frileken?»
Avhandlingen er teoridrevet og det blir i teoridelen presentert aktuell forskning på
språkstimulering og likestilling innenfor barnehagefeltet. Avhandlingen bygger på det
sosiokulturelle læringssynet, og Liv Gjems litteratur og forskning på samtalen i barnehagen er
spesielt fremtredende.
Metodedelen tar for seg valg, begrunnelser og refleksjoner innenfor metode. Studien bygger
på en kvalitativ studie i to ulike barnehager, med bruk av observasjon og intervju. Det ble
foretatt 5 dager med observasjon i hver barnehage under frileksperioden på morgenen. I
tillegg intervjuet jeg en pedagogisk leder i hver barnehage i forhold til språkstimulering og
likestilling i barnehagen.