• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i sosialfaglig arbeid med barn og unge
  • View Item
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i sosialfaglig arbeid med barn og unge
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Har barnehagen noe med det?" : tidlig åpen dialog mellom hjem og barnehage som forebyggende tiltak for barn i risiko : terskler og muligheter

Boldermo, Heidi; Melvær, Tone
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Masteroppgave Helse- og sosialfaglig arbeid med barn og unge Tone Melvær og Heidi Boldermo Mai 2014.pdf (1.687Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/220815
Date
2014
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i sosialfaglig arbeid med barn og unge [92]
Abstract
Oppgaven handler om samarbeid og dialog mellom barnehage og hjem. Vi startet med

følgende problemstilling: ”Kan en mer åpen dialog være et forebyggende tiltak for barn i

risiko?”. Utgangspunktet var at undersøkelser tyder på at ansatte i barnehager opplever

det svært utfordrende å skulle snakke med foreldre når de er bekymret for et barn, og at de

derfor også utsetter å handle. Hvis det faktisk er slik, tenkte vi, at utsatte barn kan få

tidligere hjelp ved at ansattes terskel for å snakke med foreldrene senkes, da må noe kunne

gjøres for å bidra til det. Vi er opptatt av brukermedvirkning, og setter derfor foreldrenes

rolle sentralt. Foreldrene kjenner barnet best, og er de nærmeste til å hjelpe barnet. Vi

ønsket å sette særlig fokus på mulighetene som ligger i et godt samarbeid med barnets

foreldre, der det legges vekt på dialog og gjensidig informasjonsutveksling, med en tanke

om at det kan bidra til at terskelen for å ta den vanskelige samtalen senkes, og at barn

dermed kan få hjelp tidligere.

Som grunnlag for oppgaven har vi gjennomført en undersøkelse blant et utvalg

barnehageansatte og foreldre, i tillegg til å sette oss inn i relevant litteratur. Vi har spurt

ansatte og foreldre hva de tenker om at ansatte får større innsyn i barnets hjemmemiljø, -

altså om de tenker at ”barnehagen har noe med det”. Vi mener selv at barnehagene har et

godt utgangspunkt for å i større grad fange opp barn i risiko, og sørge for at de får

nødvendig hjelp. Vi har vært veldig spente underveis i undersøkelsen, for å høre hva

foreldre og ansatte selv tenker om dette, fordi det er de ansattes og foreldrenes holdninger

som angir hvilke terskler og muligheter som finnes for at dette kan realiseres. Vi ønsket

svar på mange spørsmål, som kort oppsummert omhandlet i hvilken grad de ansatte per i

dag har innsyn i barnets hjemforhold, om de ansatte ønsker mer informasjon, om

foreldrene er villige til å fortelle mer, og hvordan foreldresamarbeidet foregår når det

oppstår bekymring.

Resultatet av undersøkelsene viste at både de ansatte og foreldrene er positive til at det

utveksles mer informasjon mellom barnehagen og hjemmet. De ansatte ser at større innsikt

i hjemmeforhold kan bidra til å gjøre barnets utvikling og atferd i barnehagen mer

forståelig. De har også tanker om at vansker kan bli lettere å identifisere, og at det kan

oppleves lettere å snakke med foreldrene om tema knyttet til uro og bekymring hvis en god

dialog først er etablert. Foreldrene svarte blant annet at de er villige til å dele informasjon

iv

om barnets hjemforhold med barnehagen, og at de ønsker å bli kontaktet ”med en gang”

hvis barnehagen er urolig eller bekymret for barnet. Vi tenker at dette gir et godt

utgangspunkt for å etablere et godt samarbeid med barnets foreldre, der det legges vekt på

dialog og gjensidig informasjonsutveksling. Men både ansatte og foreldre har noen

forbehold. De ansatte sier at de kun ønsker informasjon om barnet de anser som nyttige.

Det går en grense, sier de, for hva de vil vite. Foreldrenes svar viste at de i mindre grad vil

dele opplysninger vi karakteriserer som ”personlige” eller ”alvorlige”. Samtidig vet vi at

nettopp alvorlige vansker i hjemmet kan være avgjørende for at barns utvikling og trivsel.

De ansattes utfordring ser derfor ut til å ligge i å oppnå foreldrenes tillit på en måte som

gjør at det også kan snakkes om mer alvorlige forhold/vansker i hjemmet.

Vi har i oppgaven lagt vekt på dialogens betydning. Fra litteraturen finner vi flere

bekreftelser på at gode dialoger kan bidra til åpenhet, og at dette igjen gir et godt

utgangspunkt for samarbeid, også om vanskelige tema. Vi mener resultatet av

undersøkelsene viser at det finnes muligheter for å oppnå større grad av åpenhet og

informasjonsutveksling mellom barnehage og hjem. Vi håper oppgaven kan bidra til at

ansatte i større grad tar initiativ til å snakke med foreldre om barnets hjemforhold, og at

ansatte velger å satse mer på dialog og samarbeid med hjemmet, også med tanke på å

senke terskelen for å ta også de vanskelige samtalene.
Publisher
Høgskolen i Lillehammer

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit