Si meg, hva betyr adjø? Om avskjed med to brødre og en drake i Astrid Lindgrens verden
Master thesis
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/223931Utgivelsesdato
2014Metadata
Vis full innførselSammendrag
Norsk: Utgangspunktet for denne avhandlingen er en personlig interesse for Astrid Lindgrens forfatterskap og et engasjement for å videreføre hennes barnebøker til nye generasjoner. Forfatterskapet hennes har til tider utløst sterk debatt. Nylig blusset debatten opp igjen, og det stod klart for meg at en slik videreføring ikke er noen selvfølge. Noen må gjøre det. Derfor ønsket jeg å ta for meg noen av Lindgrens barnebøker og undersøke hvordan lærere bruker hennes bøker i samvær med barn både profesjonelt og privat. Jeg valgte å gjøre dette ved å fokusere på temaet avskjed, hvordan dette temaet framstilles hos Lindgren og hvordan lærere arbeider med med dette temaet i møte med barn som lesere.
Etter en oversikt over tidligere forskning gir jeg en presentasjon av Astrid Lindgrens liv, som etter min oppfatning har en nær sammenheng med hennes forfatterskap. Deretter presenterer jeg temaet avskjed og død, der jeg blant annet tar for meg døden i barnelitteraturen og avskjed og død i Lindgrens barnebøker. Videre gjør jeg rede for metode, før jeg gir en presentasjon av to eksempeltekster, nemlig Bröderna Lejonhjärta og Draken med de röda ögonen. Presentasjonen av tekstene etterfølges av intervjukapittelet, der jeg presenterer intervjudata og drøfter noen utvalgte momenter. Til slutt kommer jeg med en konklusjon.
Avskjed, død og sorg er tydelige temaer hos Astrid Lindgren. Men gjennom arbeidet med denne oppgaven har jeg funnet ut at disse temaene hos Lindgren også har en nær forbindelse til temaer som kjærlighet, trøst og håp. I intervjuene fortalte lærerne ”Anne” og ”Stine” mye om sin erfaring med å bruke Lindgrens barnebøker, både i undervisning og i samvær med egne barn. De fortalte blant annet om sine erfaringer med å presentere litteratur til sine elever og barn som handler om andre barn som har det vanskelig. Her trakk respondentene særlig fram Bröderna Lejonhjärta som begge har brukt i undervisningen. Gjennom intervjuene kom det blant annet fram at noe av grunnen til at Lindgren er elsket av flere generasjoner av lesere, kan skyldes nettopp det at hun som forfatter ikke viker tilbake for å ta opp temaer som kan være vanskelige både for barn og voksne. Respondentene er også samstemte om at de vil bidra det de kan for at Lindgrens barnebøker gjøres kjent for kommende generasjoner. English: The basis for this thesis is a personal interest for Astrid Lindgrens authorship and a commitment to continue her books to new generations. Her authorship has from one time to another trigged strong debates. Recently this debate resurfaced, and it became clear to me that a continuance of Lindgrens books can not be taken for granted. Somebody has to take care of it. Therefor I decided to look into some of Lindgrens books and investigate how teachers use her books in commune with children, both professional or in private. I chose to do this by focusing on the topic farewells, and how this topic is portrayed by Lindgren. I also wanted to find out something about how teachers work with this topic when they are working with children readers.
After an overview of earlier research I give a presentation of the life of Astrid Lindgren, which in my opinion is strongly related to her authorship. Then I present the subject farewells and death, where I for example look at death in the childrens literature and farewells and death in Lindgrens children books. Further on I explain method, before I give a presentation of two exampletexts, namely Bröderna Lejonhjärta (The Brothers Lionheart) and Draken med de röda ögonen. The presentation of the texts is followed by an interview chapter, where I present the interviews and also discuss some chosen moments. Finally I give a conclution.
Farewells, death and sorrow are all distinct topics within the authorship of Astrid Lindgren. But during the process of writing this thesis I have realized that these topics in the books of Lindgren also has a clear commitment to other topics; love, consolation and trust. In the interviews the teachers “Anne” and “Stine” told me a lot about their own experience with Lindgrens books for children, both in teaching and in contact with their own children. Among other things they told me about their experiences with presenting literature about other children who are having a hard time to their students and for their own kids. The respondents mention Bröderna Lejonhärta as a book they both have used in their teaching. Through the interviews it became obvious that part of the reason that Lindgren is loved among generations, is due to the fact that she does not back away from themes that can be difficult for both children and adults. The respondents also agree that they would like to contribute in the best way possible to make Lindgrens books familiar for generations to come.
Beskrivelse
Mastergradsoppgave i kultur- og språkfagenes didaktikk, Avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap, Høgskolen i Hedmark, 2014.