Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNordby, Thomas
dc.date.accessioned2014-11-12T12:49:32Z
dc.date.available2014-11-12T12:49:32Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/225803
dc.descriptionMastergradsoppgave i kultur- og språkfagenes didaktikk, Avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap, Høgskolen i Hedmark, 2014.nb_NO
dc.description.abstractNorsk: I denne masteroppgaven har jeg undersøkt åtte ungdommers forhold til egen lesing. Lesing er en vesentlig del av vår hverdag og vi lever hektiske liv som krever mer og mer av vår lesekompetanse og leseforståelse. I vårt samfunn blir gode leseferdigheter ofte regnet som en inngangsbillett til viktig informasjonshenting og tilegnelse av ny kunnskap, noe som gjelder på stort sett alle arenaer. Som lesere må vi igjennom mange situasjoner der vi bruker tekster som vi leser til flere ulike formål. Jeg har gjennomført en kvalitativ undersøkelse og innsamlingen av empiriske data har primært foregått gjennom halvstrukturerte, åpne intervjuer. Sekundært har jeg gjort observasjoner av elevene i forskjellige undervisningssituasjoner. Jeg har valgt et flerkasusdesign, siden hvert av individene må ses på som et eget kasus. Det mest fremtredende funnet i undersøkelsen er at elever på tiende trinn har et variert syn på hva lesing er, samt ulike oppfatninger av leseopplevelser. Et annet funn sier at samtlige elever uttrykker at de verdsetter lesing høyt og ser på det som betydningsfullt. Kjønnsforskjellene er også vesentlige. Grovt sett kan vi si at guttene leser for å tilegne seg mer kunnskap som kan bedre karakterene i skolen, mens jentene stort sett leser for å oppnå optimale leseopplevelser. Observasjonene forteller at guttene er mer aktive enn jentene i tradisjonell undervisning og i diskusjoner i klasserommet. Jentene foretrekker først og fremst gruppearbeid som undervisningsmetode. Min undersøkelse kan forhåpentligvis være et bidrag til en bedre forståelse av ungdoms syn på lesing, deres lesevaner og forholdet de har til sin egen leseutvikling og leseforståelse. Den kan også ses på som en utfordrer til andre undersøkelser som fokuserer dypere på hvert enkelt individ. Benyttelsen av flerkasusdesignet har ført til en bedre forståelse av min problemstilling. Jeg håper dermed at denne masteroppgaven kan bidra til videre forskning innenfor emnet ungdom og lesing.nb_NO
dc.description.abstractEnglish: In this master thesis I have studied eight youth beliefs regarding their own reading. Reading is a significant part of our everyday life. We live hectic lives which require more and more of our understanding of literacy and skills in reading. Strong reading abilities are often considered as an important admission to essential information and acquisition of new knowledge in any level of our society. As readers, we need to recognise countless situations in use of texts in a large number of different purposes. I have conducted a qualitative study, and the collection of empirical data has primarily been obtained through semi-structured and open interviews. Secondary, I have localised observations of my pupils in different learning situations. I have chosen a multiple-casedesign, considering the fact of each individual being a separate case. The most prominent finding in my study is that students at 10th grade possessing a varied possess of reading and various perceptions of reading experiences. An other finding is the fact that all the respondents are expressing the value and significant of reading. The gender differences are also important. On a general basis, the boys read to acquire more knowledge to achieve higher grades at school, while the girls mainly seek the optimal reading experiences. The observations show higher activity among the boys in the more traditional classes. The girls prefer working in groups. My study will hopefully contribute as a more profound understanding of the youth beliefs about - and habits of reading. Reading development and reading comprehension are also essential topics of my study. My master thesis may challenge similar studies focusing on individuals. The use of the multiple-case-design is leading towards a higher understanding of my research question. I sincerely hope this master thesis will be considered as a contribution to future research within the area of youth and reading.
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectMIKSnb_NO
dc.subjectlesingnb_NO
dc.subjectelevernb_NO
dc.subjectungdomsskolennb_NO
dc.subjectungdomnb_NO
dc.titleUngdomsperspektiver på lesing - en kasusstudie om ungdoms forhold til lesing på tiende trinnnb_NO
dc.title.alternativePerspectives of youth and reading - a case-study of youth beliefs regarding reading at 10th gradenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber121nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel