Ungdomsperspektiver på lesing - en kasusstudie om ungdoms forhold til lesing på tiende trinn
Abstract
Norsk:
I denne masteroppgaven har jeg undersøkt åtte ungdommers forhold til egen lesing. Lesing
er en vesentlig del av vår hverdag og vi lever hektiske liv som krever mer og mer av vår
lesekompetanse og leseforståelse. I vårt samfunn blir gode leseferdigheter ofte regnet som en
inngangsbillett til viktig informasjonshenting og tilegnelse av ny kunnskap, noe som gjelder
på stort sett alle arenaer. Som lesere må vi igjennom mange situasjoner der vi bruker tekster
som vi leser til flere ulike formål.
Jeg har gjennomført en kvalitativ undersøkelse og innsamlingen av empiriske data har
primært foregått gjennom halvstrukturerte, åpne intervjuer. Sekundært har jeg gjort
observasjoner av elevene i forskjellige undervisningssituasjoner. Jeg har valgt et
flerkasusdesign, siden hvert av individene må ses på som et eget kasus.
Det mest fremtredende funnet i undersøkelsen er at elever på tiende trinn har et variert syn
på hva lesing er, samt ulike oppfatninger av leseopplevelser. Et annet funn sier at samtlige
elever uttrykker at de verdsetter lesing høyt og ser på det som betydningsfullt.
Kjønnsforskjellene er også vesentlige. Grovt sett kan vi si at guttene leser for å tilegne seg
mer kunnskap som kan bedre karakterene i skolen, mens jentene stort sett leser for å oppnå
optimale leseopplevelser. Observasjonene forteller at guttene er mer aktive enn jentene i
tradisjonell undervisning og i diskusjoner i klasserommet. Jentene foretrekker først og fremst
gruppearbeid som undervisningsmetode.
Min undersøkelse kan forhåpentligvis være et bidrag til en bedre forståelse av ungdoms syn
på lesing, deres lesevaner og forholdet de har til sin egen leseutvikling og leseforståelse. Den
kan også ses på som en utfordrer til andre undersøkelser som fokuserer dypere på hvert
enkelt individ. Benyttelsen av flerkasusdesignet har ført til en bedre forståelse av min
problemstilling. Jeg håper dermed at denne masteroppgaven kan bidra til videre forskning
innenfor emnet ungdom og lesing. English:
In this master thesis I have studied eight youth beliefs regarding their own reading. Reading
is a significant part of our everyday life. We live hectic lives which require more and more
of our understanding of literacy and skills in reading. Strong reading abilities are often
considered as an important admission to essential information and acquisition of new
knowledge in any level of our society. As readers, we need to recognise countless situations
in use of texts in a large number of different purposes.
I have conducted a qualitative study, and the collection of empirical data has primarily been
obtained through semi-structured and open interviews. Secondary, I have localised
observations of my pupils in different learning situations. I have chosen a multiple-casedesign,
considering the fact of each individual being a separate case.
The most prominent finding in my study is that students at 10th grade possessing a varied
possess of reading and various perceptions of reading experiences. An other finding is the
fact that all the respondents are expressing the value and significant of reading. The gender
differences are also important. On a general basis, the boys read to acquire more knowledge
to achieve higher grades at school, while the girls mainly seek the optimal reading
experiences. The observations show higher activity among the boys in the more traditional
classes. The girls prefer working in groups.
My study will hopefully contribute as a more profound understanding of the youth beliefs
about - and habits of reading. Reading development and reading comprehension are also
essential topics of my study. My master thesis may challenge similar studies focusing on
individuals. The use of the multiple-case-design is leading towards a higher understanding of
my research question. I sincerely hope this master thesis will be considered as a contribution
to future research within the area of youth and reading.
Description
Mastergradsoppgave i kultur- og språkfagenes didaktikk, Avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap, Høgskolen i Hedmark, 2014.