• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Høgskolens publikasjoner / INN University - Publications
  • Lillehammer Arbeidsnotat
  • View Item
  •   Home
  • Høgskolens publikasjoner / INN University - Publications
  • Lillehammer Arbeidsnotat
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Innenfor eller utenfor opplæringen?: Rapport fra en intervjuundersøkelse i tre ungdomsskoler om bruken av sosial- og helsefaglig personell i skolene

Nyhus, Lene; Myrbakken, Kari; Risløw, Tove
Working paper
Thumbnail
View/Open
203_arbnotat_2014.pdf (684.3Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/226174
Date
2014
Metadata
Show full item record
Collections
  • Lillehammer Arbeidsnotat [69]
Abstract
Rapporten sammenfatter og diskuterer resultater fra en intervjuundersøkelse blant sosial- og

helsefaglig personell, lærere og ledere i tre ungdomsskoler i en kommune på Østlandet.

Intensjonen er å få fram informasjon om status, utfordringer og muligheter når det gjelder

bruken av sosial- og helsefaglig personell i skolen. Dette skal bidra i kommunens arbeid med

å utnytte mulighetene som ligger i tverrprofesjonelt samarbeid i skolen, til det beste for

elevene og for skolens læringsmiljø. Det er gjennomført i alt fem gruppeintervjuer med

henholdsvis en gruppe ledere, to grupper lærere og to grupper sosial- og helseutdannet

personell. Resultatene er oppsummert for hver av de tre skolene. Studien viser at det i de tre

ungdomsskolene er tre forskjellige tilstander når det gjelder bruken av sosial- og helsefaglig

personell. På en av skolene er det ikke ansatt slikt personell nå, men det har vært det tidligere.

På de to andre skolene er det ansatt flere med sosial- og helsefaglig bakgrunn. På den ene

skolen er disse medarbeiderne primært knyttet til arbeid med enkeltelever, mens de på den

andre skolen er primært knyttet til forebyggende arbeid på hele skolen. Den mest nærliggende

forklaringen på forskjelligheten i ansettelse og bruk av sosial- og helsefaglig personell, er at

dette er et felt med høyst uklare rammer, både fra statlig hold og fra skoleeiernivå/KS. Det er i

stor grad opp til den enkelte skoles ledelse som sammen med sitt personalet må tolke og

forhandle hvordan sosial- og helsefaglig utdannet personell skal nyttiggjøres i skolen. For de

sosial- og helsefaglig utdannede byr dette på alt fra å inneha «drømmejobben» til å søke seg

ut av skolen eller å kvalifisere seg til undervisningsstilling for «å bli som lærerne».

Utfordringen og muligheten for kommunen som skoleeier er å etablere tydeligere rammer for

bruken av sosial- og helsefaglig personell i skolen, samtidig som fleksibiliteten på skolene

kan opprettholdes. Dette bør skje gjennom prinsipielle drøftinger av muligheter i

tverrprofesjonelt og tverrfaglig – eller flerfaglig - samarbeid, ut fra skolens formål og hva som

er til det beste for alle elever, for skolenes læringsmiljø og for personalets arbeidsvilkår.
Publisher
Høgskolen i Lillehammer
Series
Arbeidsnotat;203

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit