Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNyhus, Lene
dc.contributor.authorMyrbakken, Kari
dc.contributor.authorRisløw, Tove
dc.date.accessioned2014-11-19T12:28:27Z
dc.date.available2014-11-19T12:28:27Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.issn0806-8348
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/226174
dc.description.abstractRapporten sammenfatter og diskuterer resultater fra en intervjuundersøkelse blant sosial- og helsefaglig personell, lærere og ledere i tre ungdomsskoler i en kommune på Østlandet. Intensjonen er å få fram informasjon om status, utfordringer og muligheter når det gjelder bruken av sosial- og helsefaglig personell i skolen. Dette skal bidra i kommunens arbeid med å utnytte mulighetene som ligger i tverrprofesjonelt samarbeid i skolen, til det beste for elevene og for skolens læringsmiljø. Det er gjennomført i alt fem gruppeintervjuer med henholdsvis en gruppe ledere, to grupper lærere og to grupper sosial- og helseutdannet personell. Resultatene er oppsummert for hver av de tre skolene. Studien viser at det i de tre ungdomsskolene er tre forskjellige tilstander når det gjelder bruken av sosial- og helsefaglig personell. På en av skolene er det ikke ansatt slikt personell nå, men det har vært det tidligere. På de to andre skolene er det ansatt flere med sosial- og helsefaglig bakgrunn. På den ene skolen er disse medarbeiderne primært knyttet til arbeid med enkeltelever, mens de på den andre skolen er primært knyttet til forebyggende arbeid på hele skolen. Den mest nærliggende forklaringen på forskjelligheten i ansettelse og bruk av sosial- og helsefaglig personell, er at dette er et felt med høyst uklare rammer, både fra statlig hold og fra skoleeiernivå/KS. Det er i stor grad opp til den enkelte skoles ledelse som sammen med sitt personalet må tolke og forhandle hvordan sosial- og helsefaglig utdannet personell skal nyttiggjøres i skolen. For de sosial- og helsefaglig utdannede byr dette på alt fra å inneha «drømmejobben» til å søke seg ut av skolen eller å kvalifisere seg til undervisningsstilling for «å bli som lærerne». Utfordringen og muligheten for kommunen som skoleeier er å etablere tydeligere rammer for bruken av sosial- og helsefaglig personell i skolen, samtidig som fleksibiliteten på skolene kan opprettholdes. Dette bør skje gjennom prinsipielle drøftinger av muligheter i tverrprofesjonelt og tverrfaglig – eller flerfaglig - samarbeid, ut fra skolens formål og hva som er til det beste for alle elever, for skolenes læringsmiljø og for personalets arbeidsvilkår.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskolen i Lillehammernb_NO
dc.relation.ispartofseriesArbeidsnotat;203
dc.subjectTverrfaglig samarbeidnb_NO
dc.subjectSkolenb_NO
dc.titleInnenfor eller utenfor opplæringen?: Rapport fra en intervjuundersøkelse i tre ungdomsskoler om bruken av sosial- og helsefaglig personell i skolenenb_NO
dc.typeWorking papernb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280nb_NO
dc.source.pagenumber36nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel