dc.description.abstract | Rapporten sammenfatter og diskuterer resultater fra en intervjuundersøkelse blant sosial- og
helsefaglig personell, lærere og ledere i tre ungdomsskoler i en kommune på Østlandet.
Intensjonen er å få fram informasjon om status, utfordringer og muligheter når det gjelder
bruken av sosial- og helsefaglig personell i skolen. Dette skal bidra i kommunens arbeid med
å utnytte mulighetene som ligger i tverrprofesjonelt samarbeid i skolen, til det beste for
elevene og for skolens læringsmiljø. Det er gjennomført i alt fem gruppeintervjuer med
henholdsvis en gruppe ledere, to grupper lærere og to grupper sosial- og helseutdannet
personell. Resultatene er oppsummert for hver av de tre skolene. Studien viser at det i de tre
ungdomsskolene er tre forskjellige tilstander når det gjelder bruken av sosial- og helsefaglig
personell. På en av skolene er det ikke ansatt slikt personell nå, men det har vært det tidligere.
På de to andre skolene er det ansatt flere med sosial- og helsefaglig bakgrunn. På den ene
skolen er disse medarbeiderne primært knyttet til arbeid med enkeltelever, mens de på den
andre skolen er primært knyttet til forebyggende arbeid på hele skolen. Den mest nærliggende
forklaringen på forskjelligheten i ansettelse og bruk av sosial- og helsefaglig personell, er at
dette er et felt med høyst uklare rammer, både fra statlig hold og fra skoleeiernivå/KS. Det er i
stor grad opp til den enkelte skoles ledelse som sammen med sitt personalet må tolke og
forhandle hvordan sosial- og helsefaglig utdannet personell skal nyttiggjøres i skolen. For de
sosial- og helsefaglig utdannede byr dette på alt fra å inneha «drømmejobben» til å søke seg
ut av skolen eller å kvalifisere seg til undervisningsstilling for «å bli som lærerne».
Utfordringen og muligheten for kommunen som skoleeier er å etablere tydeligere rammer for
bruken av sosial- og helsefaglig personell i skolen, samtidig som fleksibiliteten på skolene
kan opprettholdes. Dette bør skje gjennom prinsipielle drøftinger av muligheter i
tverrprofesjonelt og tverrfaglig – eller flerfaglig - samarbeid, ut fra skolens formål og hva som
er til det beste for alle elever, for skolenes læringsmiljø og for personalets arbeidsvilkår. | nb_NO |