dc.contributor.advisor | | |
dc.contributor.author | Aasen, Ann Margareth | |
dc.contributor.author | Nordahl, Thomas | |
dc.contributor.author | Mælan, Ellen Nesset | |
dc.contributor.author | Drugli, May Britt | |
dc.contributor.author | Myhr, Lars | |
dc.date.accessioned | 2014-12-12T11:47:52Z | |
dc.date.available | 2014-12-12T11:47:52Z | |
dc.date.issued | 2014-12-12 | |
dc.identifier.isbn | 978-82-7671-956-7 | |
dc.identifier.issn | 1501-8571 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/227105 | |
dc.description.abstract | Denne rapporten er et resultat av et FoU-prosjekt Senter for praksisrettet utdanningsforskning har gjennomført på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. 9 skoler i Haugalandet har deltatt i prosjektet og har på den ene siden jobbet med skoleutvikling innenfor temaet relasjonsbasert klasseledelse og på den andre siden bidratt med empirisk datamaterialet både i form av kvantitative kartleggingsundersøkelser og kvalitative observasjonsstudier. I tillegg til de 9 skolene er det også benyttet kvantitativt datamateriale fra ytterligere 40 skoler.
Hovedmålet med prosjektet har vært å få mer kunnskap om relasjonsbasert klasseledelse. Tradisjonelt sett har relasjonsbasert klasseledelse blitt forstått som en kombinasjon av lærerens relasjonelle og strukturelle ferdigheter.
Problemstillingene rapporten har forsøkt å besvare er:
1. Hvordan vurderer og opplever ulike grupper av elever lærernes praksis relatert til en relasjonsbasert ledelse av klasser og undervisningsforløp?
2. Hvilke sammenheng er det mellom ulike elementer i læreres relasjonsbaserte klasseledelse og det faglige læringsutbytte til elevene?
3. I hvilken grad er det en sammenheng mellom kvaliteten på lærerens relasjonsbaserte klasseledelse og de resultatene som den enkelte skole oppnår?
4. Hvilke betingelser i utviklingsarbeid er av betydning for at lærernes faktisk skal endre sin utøvde elasjonsbaserte klasseledelse?
Resultatene viser at verken lærere eller elever rapporterer om store og tydelige endringer umiddelbart etter prosjektet når det gjelder samspill, relasjoner, trivsel, atferd eller læring. Det er imidlertid tydelige tendenser i det kvantitative datamaterialet som indikerer positive prosesser på flere av de områdene som er vurdert, både sett fra elevenes og lærernes ståsted. Også intervju som er gjennomført viser at deltagerne opplever prosjektdeltagelse nyttig for å bli mer bevisst på egen daglige praksis. Trolig må et utviklingsarbeid av denne typen følges opp over enda lenger tid for å få optimal effekt. Et prosjekt som dette er en god start, men ikke nødvendigvis tilstrekkelig for å sikre god klasseledelse blant alle lærerne ved en skole.
Det ser ut til å være små forskjeller mellom de elevgruppene som er undersøkt i materialet. Det tyder derfor på at de fleste elevene har et godt forhold til sine lærere gjennom opplevelse av å bli sett og hørt, og at lærerne har god struktur på undervisningen og framstår som tydelige voksenpersoner. I tillegg kommer det tydelig frem at lærerens faglige feedback til elevene er viktig for både den sosiale relasjonen og den strukturelle ledelsen. Av den grunn inkluderes feedback inn i forståelsen av hva relasjonsbasert klasseledelse er, i denne rapporten. Det ser derfor ut til at feedback, relasjon og struktur er gjensidig avhengig av hverandre.
Det tydeligste funnet fra prosjektets datamateriale er den store forskjellen mellom lærere og skoler på flere av de variablene som er undersøkt. Dette kommer til syne både i det kvantitative og det kvalitative datamaterialet. Det ser ut til at de skolene som fungerer generelt godt med både lærere som vurderer skolemiljøet og egen kompetanse høyt, samtidig som elevene har et godt læringsutbytte, er de skolene der det er minst forskjell mellom lærerne. Det betyr at dyktige lærere blir enda dyktigere i gode skoler og at det ser ut til at lærere profiterer på å arbeide i en god kollektiv skolekultur. | nb_NO |
dc.description.abstract | Center for practice-based educational research (SEPU) has provided this report on behalf of the Directorate of Education
as a result of an FoU-project. 9 schools in Haugalandet have participated in the project and on one side worked
with school development on the topic of relationship-based classroom management and on the other hand contributed
empirical data in the form of quantitative survey research and qualitative observational studies. In addition to the
nine schools the researchers used quantitative data set from additional 40 schools.
The main objective of the project was to gain more knowledge about relationship-based classroom management.
Relationship-based classroom management is traditionally understood as a combination of the teacher’s relational
and structural skills.
The following issues are attempted answered in the report:
1. How will different groups of students experience teachers practice related to a relationship-based management
of classes and teaching sequences?
2. What is the connection between the various elements of the teachers’ relationship-based classroom
management and professional learning outcomes for students?
3. To what extent is there a relationship between the quality of teachers’ relationship-based classroom management
and the student achievements?
4. What elements in this project seem to be important for the teachers’ ability to actually change their exercise
of relational classroom management?
The results show that neither teachers or students experiencing large and obvious changes immediately after the
project in terms of interaction, relationships, well-being, behavior or learning. However, there are clear trends in
the quantitative data indicating positive processes in several of the areas considered, seen from both students and
teachers perspective. Also interview conducted shows that participants experienced project participation useful to
be more aware of their daily practice. A development of this type may need to be monitored over an additional idle
period to get the optimum effect. A project like this is a good start, but not necessarily sufficient to ensure good
classroom management among all teachers at a school.
There appears to be little difference between the student groups studied in the material. It therefore suggests that
most students have a good relationship with their teachers through the experience of being seen and heard, and that
teachers have good structure of teaching and appear as clear adult persons. In addition, it is clear that teachers’
academic feedback to students is important for both the social relations and structural management. For this reason
feedback is included in this report into the understanding of relationship-based classroom management. It therefore
appears that feedback, relationship and structure are interdependent.
The striking finding from the project’s data is the difference between teachers and schools on several of the examined
variables. This can be seen in both the quantitative and the qualitative data. Well-functioning schools with
teacherswho
consider the school environment and their own skills highly, while students have a good learning outcome,
are schools with less difference between the teachers. This means that skilled teachers are more proficient in
good schools and it appears that teachers profit from working in a good collective school culture. | |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Oppdragsrapport;13/14 | |
dc.subject | klasseledelse | nb_NO |
dc.subject | relasjoner | nb_NO |
dc.subject | feedback | nb_NO |
dc.subject | struktur | nb_NO |
dc.subject | relasjonsbasert klasseledelse | nb_NO |
dc.subject | skoleutvikling | nb_NO |
dc.subject | lærerkvalitet | nb_NO |
dc.title | Relasjonsbasert klasseledelse: et komplekst fenomen | nb_NO |
dc.title.alternative | Relational classroom management: a complex phenomenon | nb_NO |
dc.type | Research report | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 86 | nb_NO |
dc.relation.project | Utdanningsdirektoratet | nb_NO |