Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFlesvig, Sindre Syversen
dc.date.accessioned2014-12-15T14:15:37Z
dc.date.available2014-12-15T14:15:37Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/227286
dc.descriptionBacheloroppgave grunnskolelærerutdanning, 2014nb_NO
dc.description.abstractNorsk: Denne kvalitative og empiriske oppgaven bygger på problemstillingen: «Hvordan møter elever regneoppgaver i naturfag?». Oppgaven er dagsaktuell fordi læreplanen i naturfag ble revidert til skolestart høsten 2013, for økt fokus på grunnleggende ferdigheter. For å svare på problemstillingen har jeg gjennomført to intervjuer med elever på 10. trinn. De svarte på en test som ble utgangspunktet for intervjuet, i temaet vei, fart og tid. Teorien er hentet fra både fysikkdidaktikk og matematikkdidaktikk og data er analysert med det som bakgrunn. Undersøkelsen viser at elevene har problemer med å besvare regneoppgaver med riktig enhet. Enheten de bruker i svaret kan være en mer eller mindre tilfeldig kombinasjon av enhetene brukt i oppgaveløsingen, og er ikke et direkte resultat av korrekt algebra, ei heller ut fra enhetenes definisjoner. Undersøkelsen viser også en noe manglende forståelse for formler hos elevene.nb_NO
dc.description.abstractEnglish: This paper is based on the research question: «How do students solve mathematical problems in science?». The paper is topical because the curriculum in science was revised in autumn 2013, for an increased focus on basic skills. To answer the research question, I conducted two interviews with students in 10th grade. They responded to a test that was the basis for the interview, within the topics speed, distance and time. The data is analyzed based on theory from both physical education and mathematics education. The survey shows that the students have problems with answering the tasks with the correct unit. Their units do seem to be a more or less random combination of the units used in the task, and not a product of correct algebra, nor definitions of the units. The survey also shows some lack of understanding of the formulas.
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectnaturfagnb_NO
dc.subjectfysikknb_NO
dc.subjectmatematikknb_NO
dc.title«Hva er benevninga?» Elevers møte med regneoppgaver i naturfag.nb_NO
dc.title.alternative«What is the unit?» How students solve mathematical problems in science.nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280nb_NO
dc.source.pagenumber71nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel