Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKavli, Maren Hanem
dc.contributor.authorØstgård, Guro Skogstad
dc.date.accessioned2015-10-20T08:47:02Z
dc.date.available2015-10-20T08:47:02Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2357139
dc.description.abstractProblemstilling: Hvordan vi som sykepleiere kan samhandle med pårørende for å styrke deres ressurser for at de skal oppnå mestring i hverdagslige situasjoner, når de har barn med ADHD? Bakgrunn og hensikt: I praksis har vi erfart at mange pårørende til barn med diagnosen ADHD har utfordringer med å føle seg forstått og få den støtten de trenger. Veiledning og samhandling, som vi har valgt å skrive om, er grunnleggende for sykepleieryrket og det vil styrke oss når vi er ferdigutdannet. Metode: Vår bacheloroppgave er en litteraturstudium. Vi har brukt pensumlitteratur og supplert med selvvalgt litteratur. Vi har også funnet forskningsartikler som vi har søkt på gjennom skolens databaser. I drøftingen er også egne erfaringer brukt. Resultat: Vi har funnet teori og forskning som kan hjelpe oss med å møte pårørende som er i en krisesituasjon for å oppnå en god relasjon. Ved å styrke foreldrenes ressurser kan en redusere atferdsproblematikk hos barnet. Konklusjon: Vi har sett hvordan vi kan samhandle med pårørende som er i en krisereaksjon og hvordan vi som sykepleiere kan skape relasjon til foreldrene og støtte til økt mestring. Vi har gjennom denne oppgaven sett at sykepleieren må se pasient og pårørende som en gruppe, men også som enkeltindivider for å gi god sykepleie.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectsykepleienb_NO
dc.subjectpårørendenb_NO
dc.subjectADHDnb_NO
dc.subjectbarnnb_NO
dc.subjectsamhandlingnb_NO
dc.subject.meshNursing
dc.subject.meshFamily
dc.subject.meshAttention Deficit Disorder with Hyperactivity
dc.subject.meshProfessional-Family Relations
dc.subject.meshChild
dc.title”Pårørende som ressurs”nb_NO
dc.title.alternative”Relatives as resoure”nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Nursing science: 808nb_NO
dc.source.pagenumber50nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel