Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorDyve, Kristin
dc.date.accessioned2015-10-23T11:29:40Z
dc.date.available2015-10-23T11:29:40Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2357886
dc.descriptionBacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2015.nb_NO
dc.description.abstractNorsk: Gjennom arbeidet med denne oppgaven har jeg forsøkt å finne svar på denne problemstillingen: «Hvordan er elevenes forståelse av grunnstoffbegrepet, og hvordan kan læreren ha påvirket denne forståelsen?». For å finne ut av dette har jeg bedt en 9. klasse svare på et spørreskjema med spørsmål om grunnstoff. Jeg har også intervjuet læreren og tre elever på forskjellig faglig nivå for å få et grundigere innblikk i deres forståelse. Svarene fra spørreskjema er analysert og drøftet sammen med svarene fra intervjuene. Jeg har brukt både kvantitativ metode (spørreskjema) og kvalitativ metode (intervjuer) i dette arbeidet. Det viser seg at elevene har en viss forståelse av grunnstoffbegrepet og begge betydningene som ligger i det. Forståelsen er likevel ikke særlig dyp, og elevene er ikke bevisste på at det er to betydninger av begrepet, selv om de i noen tilfeller har en forståelse av det. Læreren har en dypere forståelse av begrepet og kobler automatisk hvilken betydning av begrepet det er snakk om, men heller ikke han synes å være bevisst todelingen av begrepet. Inntrykket jeg satt igjen med etter intervjuet var at han ikke er tydelig nok overfor sine elever, og at det kan ha påvirket deres forståelse negativt, eller riktigere sagt: læreren har ikke gjort sine elever bevisste.nb_NO
dc.description.abstractEnglish: Through the work with this thesis I have tried to answer this question: “How are the pupils’ understanding of the term element, and how may the teacher impact their understanding?”. To figure this out I asked a class of 9th graders to answer a questionnaire on elements. I also interviewed their teacher and three pupils with varied academically strength to get a thorough insight of their understanding. The answers from the questionnaire are analysed and discussed together with the answers from the interviews. I have used both quantitative method (the questionnaire) and qualitative method (the interviews) in the work with this thesis. It turns out that the pupils have a certain understanding of the term elements and both meanings of it. Still their understanding is not very deep, and the pupils are not conscious that there are two sides of the term, even though in some cases they have an understanding for it. The teacher have a deeper understanding of the term and automatically sees which meaning of the term is relevant in the situation, but he neither seems to be conscious the two meanings of the term. My impression after the interview with the teacher was that he was not clear enough for his pupils, and that it might have effected their understanding in a negative way, or more precisely: The teacher have not made his students conscious.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectGLUnb_NO
dc.subjectgrunnstoffnb_NO
dc.subjectatomtypenb_NO
dc.subjectmakronivånb_NO
dc.subjectmikronivånb_NO
dc.titleTo verdener av grunnstoffnb_NO
dc.title.alternativeTwo worlds of elementsnb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.source.pagenumber73nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel