dc.contributor.author | Paulsen, Eili Korntorp | |
dc.date.accessioned | 2015-10-23T11:40:27Z | |
dc.date.available | 2015-10-23T11:40:27Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2357902 | |
dc.description | Bacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2015. | nb_NO |
dc.description.abstract | Norsk:
Denne oppgaven har som formål å belyse lærerens indre prosesser i møte med seksuelle
overgrep. Gjennom kvalitative intevjuer, har jeg gjennom ulike spørsmål og illustrasjoner
forsøkt å belyse hvorfor så få bekymringsmeldinger knyttet til seksuelle overgrep blir sendt
fra skole til barnevern.
Alle informantene er dyktige engasjerte lærere, men på ulike måter virket de alle noe
distansert til omfanget av seksuelle overgrep og egen rolle i å avdekke og rapportere om
overgrep. Hvorfor klarer man ikke å ta innover seg tallene som beskriver et akutt
samfunnsproblem?
Prosessen har gitt meg ny innsikt i hvordan naturlige psykologiske forsvarsmekanismer
spiller inn på hvordan mennesker ubevisst reagerer på vanskelige situasjoner, og í drøftingen
har jeg trukket ut relevante reaksjoner som kan sees i sammenheng med forsvarsmekanismer
og tilskuereffekt. | nb_NO |
dc.description.abstract | English:
This bachelor thesis will explore teachers mental processes when faced with children how are
or have been sexually abused. Through this qualitative study, I have used questions and
illustrations to examine why there is such a low amount of reports of sexual abuse, from
Norwegian schools to the Child Protective Services.
The teachers who were interviewed are all dedicated teachers, but still they all seemed
somewhat disconnected to the magnitude of sexual abuse and their role in disclosing and
reporting sexual abuse. Why is it difficult to acknowledge the statistics which describes an
urgent problem in todays society?
The process has given me new insight in how natural psychological defense mechanisms
influence how one can subconsciously react in difficult situations. In the discussion I present
reactions which can be related to defense mechanisms and the bystander effect. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.subject | GLU | nb_NO |
dc.subject | seksuelle overgrep | nb_NO |
dc.subject | avdekking | nb_NO |
dc.subject | tilskuereffekt | nb_NO |
dc.subject | tvil | nb_NO |
dc.subject | forsvarsmekanismer | nb_NO |
dc.title | Tilskuereffekt og forsvarsmekanismers innvirkning i avdekking og rapportering av seksuelle overgrep. | nb_NO |
dc.title.alternative | How the bystander effect and defense mechanisms affect the disclosure and reporting of sexual abuse. | nb_NO |
dc.type | Bachelor thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 31 + vedlegg | nb_NO |