Planbok som pedagogisk verktøy.
Abstract
Norsk:
Problemstillingen i oppgaven er «Hvordan kan det pedagogiske verktøyet planbok hjelpe lærere i deres profesjonsutøvelse?». Oppgaven forsøker å svare på dette ved å ta for seg ulike aspekter tilknyttet planbok som pedagogisk verktøy. Tilpasset opplæring er en av fordelene med planbok i form av at hver enkelt elev får hver sin individuelle arbeidsplan. Planbok er også et fint verktøy med tanke på at det skaper en jevnlig dialog i form av samtaler med elevene, noe som skaper gode relasjoner mellom læreren og elevene. Mye tyder på at det største negative ankepunktet tilknyttet bruk av planbok er at det krever mye tid og ressurser, noe som er en utfordring i den norske skolen i dag. English:
The issue in the thesis is "How can the educational tool plan book assist teachers in their professional practice?". This assignment attempts to answer this by taking different aspects associated to plan book as an educational tool. Adapted education is one of the benefits of plan book in terms of the particular pupil gets their own individual work schedules. Plan book is also a good tool considering that it creates a regular dialogue through conversations with students, creating good relationships between teacher and students. Much indicates that the largest negative objection related to the use of plan book is that it requires a lot of time and resources, which is a challenge in the Norwegian school today.
Description
Bacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2015.