Effekten av kengurumetoden
Abstract
Problemstilling: Hvordan kan sykepleier fremme bruk av kengurumetoden for det premature barnet og deres foreldre?
Bakgrunn: Premature barn, er noe som vi mener det fokuserer lite på i sykepleierutdanningen. Etter å ha vært i praksis på nyfødt intensivavdeling, har vi fått sett viktigheten av å ha kunnskaper rundt dette. Vi fikk videre erfare hvor små tiltak som skulle til for å bedre det premature barnets vekst og utvikling, og fremme foreldrenes mestringsfølelse rundt det å bli foreldre til et for tidlig født barn. Tiltaket var kengurumetoden.
Hensikt: Å beskrive hvordan sykepleier kan fremme bruk av kengurumetoden gjennom dialog, informasjon og veiledning. Vi ønsker å belyse de ulike effektene kengurumetoden har for det premature barnet og dets foreldre.
Metode: For å belyse problemstillingen er det benyttet forskning og faglitteratur. Vi har hentet litteraturen fra databaser og biblioteket. I drøftingen er det i tillegg benyttet erfaringer og egne meninger.
Resultat: Både forskning og litteratur kommer frem til at kengurumetoden har flere positive effekter. Sykepleier må gå i dialog med foreldrene, veilede og informere, for å fremme bruk av kengurumetoden. Det er også viktig å ta hensyn til de ulike familiers behov og bakgrunn.
Konklusjon: Det kan konkluderes med at kengurumetoden er et enkelt, trygt og positivt tiltak. Ut i fra forskning og teori ser vi at dialog, informasjon og veiledning er selve hovednøkkelen til et godt samspill, og til å fremme bruk av kengurumetoden.
Vi ønsker å takke vår veileder: Bente Bjørsland, for gode og konstruktive tilbakemeldinger underveis i skriveprosessen.