Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGjøås, Karen Marie
dc.contributor.authorSikveland, Lars Haug
dc.date.accessioned2015-11-05T12:14:22Z
dc.date.available2015-11-05T12:14:22Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2359444
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectsykepleienb_NO
dc.subjectdiabetes mellitus type 2nb_NO
dc.subjectsenkomplikasjonernb_NO
dc.subjectlivsstilsendringnb_NO
dc.subjecternæringnb_NO
dc.subjectfysisk aktivitetnb_NO
dc.subjectforebyggingnb_NO
dc.subject.meshNursing
dc.subject.meshDiabetes Mellitus, Type 2
dc.subject.meshDiabetes Complications
dc.subject.meshTertiary Prevention
dc.subject.meshExercise
dc.subject.meshDiet
dc.subject.meshLifestyle
dc.subject.meshMotivation
dc.titleForebygging av senkomplikasjoner ved diabetes mellitus type 2nb_NO
dc.title.alternativePrevention of long-term complications of diabetes mellitus type 2nb_NO
dc.title.alternativeHensikt: Hensikten med vår oppgave er å finne ut sykepleierens funksjon i forebygging av senkomplikasjoner med hovedfokus på livsstilsendringer gjennom ernæring og fysisk aktivitet i møte med pasienter med nyoppdaget type 2 diabetes mellitus. I tillegg vil vi undersøke hvordan vi som sykepleiere kan forbedre oss i forhold til veiledning og undervisning av denne pasientgruppen. Problemstilling: Hvilken funksjon har sykepleieren i forhold til forebygging av senkomplikasjoner til pasienter med diabetes mellitus type 2? Metode: Vår bacheloroppgave er basert på litteraturstudie med oppbygging av pensumlitteratur, selvvalgtlitteratur, kvalitativ forskning og personlige erfaringer. Teori: I teoridelen presenterer vi temaene diabetes mellitus, senkomplikasjoner, livsstilsendring med hovedfokus på ernæring og fysisk aktivitet, sykepleieteoretiker Dorothea Orem og sykepleierens pedagogisk funksjon for å best mulig å kunne belyse og besvare vår problemstilling. Konklusjon: Sykepleierens pedagogiske funksjon er sentralt i møte med pasienter med nyoppdaget diabetes mellitus type 2. Vår veiledende og undervisende rolle er å legge til rette for mestring og motivasjon hos pasienten. Dette gjøres ved å tilegne tilpasset og nødvendig informasjon om sykdommen og om hvordan pasienten selv skal kunne håndtere sin nye hverdag med diabetes. Sykepleierens rolle er også å bevisstgjøre og ansvarliggjøre pasienten til å ta ansvar for sykdom og egen behandling, da dette er noe pasienten bør gjøre selvnb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Nursing science: 808nb_NO
dc.source.pagenumber51nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel