Hvorfor liker jeg læreren min?
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2365032Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSammendrag
Norsk:
Problemstillingen: Hvilken sammenheng har trygghet, tro på elevene, motivasjon, styrking av elevenes selvfølelse og lærerens evne til å inngå relasjoner med elevenes relasjon til læreren?
Det blir først presentert generell teori for relasjonen mellom lærer og elev. Deretter blir relevant teori for de ulike faktorene beskrevet. Undersøkelsen bygger på kvantitativ metode og resultatene ble samlet inn via en nettundersøkelse. Undersøkelsen ble tatt av elevene, for å beskrive deres relasjon til læreren.
Analysen viste at elevene ga lærerene gode skussmål i alle faktorene. Over 80% syntes at lærerene gjorde en god eller veldig god jobb i de ulike undersøkelsesfaktorene. Regresjonsanalysen, som viser sammenhenger mellom de ulike faktorene, viste oss at trygghet var den eneste faktoren som hadde en sikker statistisk sammenheng med relasjonen mellom lærer og elev.
Trygghet kan i litteraturen bli sett på som grunnlaget for en relasjon mellom en lærer og elev, og den faktoren som relasjonen i grunnen bygger på. English:
Research thesis: What relation does safety, belief in the students, motivation, strenghtening the students selffeelings and the teachers ability to engage in relationships, have with the students relationship with the teacher?
First you are presentet general theory about the relationship between a teacher and the student. Then relevant theory for each factor is presented. The research is done using a quantitative method, and the results were gathered togeather through an online questionere. Students responded to the questionere to deskribe their relationship to their teacher.
The analysis showed that over 80% of the students thought that their teacher was doing i good or a very good job in all factors. The regression analysis showed that the only factor that had a sure statistical relation to the relationship with the teacher, was safety.
Safety can in litterature be viewed as the foundation for a relationship between a teacher and the student. It is the factor that the relationship between a studen and the teacher is build upon.
Beskrivelse
Bacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2015.