• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Studentoppgaver bachelor / Student papers BA
  • Bachelor i grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn / Primary and lower secondary education 1st to 7th grade
  • View Item
  •   Home
  • Studentoppgaver bachelor / Student papers BA
  • Bachelor i grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn / Primary and lower secondary education 1st to 7th grade
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En virkelighet ingen vil ha – en studie om identifisering av omsorgssvikt i skolen

Sinnerud, Inga
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
Sinnerud.pdf (392.9Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2365040
Date
2015
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor i grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn / Primary and lower secondary education 1st to 7th grade [105]
Abstract
Norsk:

Det er et stort samfunnsproblem at barn som blir utsatt for ulike typer alvorlig omsorgssvikt ikke

blir oppdaget. Vi ser at dette kan gi svært alvorlige følger for barnets livskvalitet. Vi vet også at

tidlig innsats er vesentlig for å forebygge dette. Som lærer i skolen er man pliktig til å oppdage

og opplyse om faktorer som kan skade barnets liv, helse og utvikling. Jeg har med i

utgangspunkt i dette valgt å se nærmere på hva lærere legger i begrepet omsorgssvikt, og hvilke

egne følelsesmessige reaksjoner og holdninger læreren bør være bevisst for å kunne identifisere

tegn på omsorgssvikt. Ved kvalitativ metode har jeg intervjuet 3 lærere som har belyst den

todelte problemstillingen. Viktige funn er at lærere virker til å bruke erfaringsbasert kunnskap,

og knytter i hovedsak forhold de selv har erfart til begrepet omsorgssvikt. Videre ser det ut som

lærere kan ha vanskeligheter med å avgjøre hva som er normal omsorg og hva som er

omsorgssvikt. Vi finner at lærere har problemer med å avgjøre om det skal meldes eller ikke når

man har med typiske ”gråsonetilfeller”, der indikasjonene ikke er entydige.
 
English:

It is a big problem in society that children who are severely neglected in different ways goes

undetected. We see that this can result in serious consequences for the child’s quality of life. We

also know that an early effort is essential to prevent this. As a teacher in the school, one is

obliged to detect and inform about factors that can harm the child’s life, health or development.

With this as a starting point, I have chosen to look closer at how teachers define neglect and

which of their own emotional reactions and perspectives the teacher should be aware of to be

able to identify signs of neglect. By a qualitative method have I interviewed three teachers who

have thrown light on this two-parted topic question. Important findings are that the teachers

seem to use experience based knowledge, and mainly tie their definition of neglect to situations

they have experienced themselves. Furthermore, it looks like teachers have difficulties in

determining the difference between normal care and cases of neglect. We find that teachers have

difficulties in deciding whether or not to report in typically "grey-area-cases", where the

indications aren't unequivocal.
 
Description
Bacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2015.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit