dc.contributor.author | Sinnerud, Inga | |
dc.date.accessioned | 2015-11-20T15:19:19Z | |
dc.date.available | 2015-11-20T15:19:19Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2365040 | |
dc.description | Bacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2015. | nb_NO |
dc.description.abstract | Norsk:
Det er et stort samfunnsproblem at barn som blir utsatt for ulike typer alvorlig omsorgssvikt ikke
blir oppdaget. Vi ser at dette kan gi svært alvorlige følger for barnets livskvalitet. Vi vet også at
tidlig innsats er vesentlig for å forebygge dette. Som lærer i skolen er man pliktig til å oppdage
og opplyse om faktorer som kan skade barnets liv, helse og utvikling. Jeg har med i
utgangspunkt i dette valgt å se nærmere på hva lærere legger i begrepet omsorgssvikt, og hvilke
egne følelsesmessige reaksjoner og holdninger læreren bør være bevisst for å kunne identifisere
tegn på omsorgssvikt. Ved kvalitativ metode har jeg intervjuet 3 lærere som har belyst den
todelte problemstillingen. Viktige funn er at lærere virker til å bruke erfaringsbasert kunnskap,
og knytter i hovedsak forhold de selv har erfart til begrepet omsorgssvikt. Videre ser det ut som
lærere kan ha vanskeligheter med å avgjøre hva som er normal omsorg og hva som er
omsorgssvikt. Vi finner at lærere har problemer med å avgjøre om det skal meldes eller ikke når
man har med typiske ”gråsonetilfeller”, der indikasjonene ikke er entydige. | nb_NO |
dc.description.abstract | English:
It is a big problem in society that children who are severely neglected in different ways goes
undetected. We see that this can result in serious consequences for the child’s quality of life. We
also know that an early effort is essential to prevent this. As a teacher in the school, one is
obliged to detect and inform about factors that can harm the child’s life, health or development.
With this as a starting point, I have chosen to look closer at how teachers define neglect and
which of their own emotional reactions and perspectives the teacher should be aware of to be
able to identify signs of neglect. By a qualitative method have I interviewed three teachers who
have thrown light on this two-parted topic question. Important findings are that the teachers
seem to use experience based knowledge, and mainly tie their definition of neglect to situations
they have experienced themselves. Furthermore, it looks like teachers have difficulties in
determining the difference between normal care and cases of neglect. We find that teachers have
difficulties in deciding whether or not to report in typically "grey-area-cases", where the
indications aren't unequivocal. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.subject | GLU | nb_NO |
dc.subject | omsorgssvikt | nb_NO |
dc.subject | skolen | nb_NO |
dc.title | En virkelighet ingen vil ha – en studie om identifisering av omsorgssvikt i skolen | nb_NO |
dc.title.alternative | A reality no one wants – a study about detecting neglect in school | nb_NO |
dc.type | Bachelor thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 37 | nb_NO |