Barnehagens musikalske veivisere.
Journal article, Peer reviewed
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2365863Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Knudsen, J. S., Aglen, G. S., Danbolt, I. A. & Engesnes, N. (2015). Barnehagens musikalske veivisere. Norsk pedagogisk tidsskrift, 99(3-4), 294-306.Sammendrag
Basert på en empirisk undersøkelse i utvalgte barnehager tematiserer artikkelen musikalsk praksis i barnehagens hverdagsliv i et mangfoldsperspektiv. Ved hjelp av sosiologisk og musikksosiologisk terminologi rettes blikket mot musikalsk aktive ansatte. Fem idealtypiske «musikalske veivisere» blir identifisert: DJ-en, tilretteleggeren, korlederen, omsorgsgiveren og artisten. Disse drøftes i lys av yrkesidentitet, repertoarvalg, bruk av nyere musikkmedier, barns medvirkning og forholdet mellom formell og uformell kompetanse. Med utgangspunkt i veiviserne og deres praksis reises problemstillinger både omkring musikkpedagogisk tenkning og aktuelle politiske føringer om å styrke mangfoldet i barnehagene.
Beskrivelse
Dette er forfatternes versjon av en artikkel publisert i tidsskriftet Norsk pedagogisk tidsskrift. Artikkelen er tilgjengelig på forlagets sider: https://www.idunn.no/npt/2015/03-04/barnehagens_musikalske_veivisere