• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i tilpasset opplæring / Master of adaptive education
  • View Item
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i tilpasset opplæring / Master of adaptive education
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Å realisere tilpasset opplæring gjennom litteraturundervisning.

Ødegård, Kristine
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Oedegaard.pdf (9.176Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2367380
Date
2015
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i tilpasset opplæring / Master of adaptive education [176]
Abstract
Norsk:

Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som har som formål å utvikle forståelsen av

litteraturundervisning i engelskfaget. Videre er håpet at denne forståelsen vil kunne gi

grunnlag for refleksjoner omkring litteraturpedagogisk praksis. På grunn av oppgavens

omfang og eget interessefelt har jeg valgt å fokusere på engelsklærere i ungdomsskolen.

Oppgaven kan likevel på mange områder være direkte overførbar til lærere generelt.

For å kunne gi svar på problemstillingen har jeg valgt å gjennomføre en kvalitativ studie

med brevmetoden som metode. Brevmetoden er en relativt ny metode i

forskningssammenheng, men metoden kan beskrives som en mellomting mellom intervju og

spørreskjema. Informantene består av fire lærere fra to ungdomsskoler på Østlandet, men fra

forskjellige kommuner. Informantene fordeler seg med tre informanter på den ene skolen og

en informant på den andre, og alle informantene er kvinner.

Det kan argumenteres for at dette er en oppgave om ”den gode læreren”, om

lærerkompetanse, og om lærerprofesjonen, men det er ikke meningen at oppgaven skal være

en oppskrift på ”den gode læreren”, men heller en studie av hva som kjennetegner læreren

som bruker litteratur som metode for tilpasset opplæring. Hvilket lærings- og kunnskapssyn

ligger til grunn hos disse lærerne? Hvilken fagkompetanse har de? Hvilket forhold har de

selv til litteratur? Og hva kan vi lære av dem? Disse spørsmålene var alle sentrale

forskningsspørsmål i oppgaven, og ble belyst og forsøkt besvart i analyse- og

drøftingskapittelet, med utgangspunkt i teori om tilpasset opplæring, sosiokulturelt

perspektiv og anerkjennelse. I tillegg til ovennevnte tematikk, vil teori om engelsk som

undervisningsfag, litteraturundervisning generelt og i engelskfaget spesielt samt

litteraturlærerens oppgave, være utgangspunkt for analysene.

Analysene viser blant annet at de lærerne som i stor grad arbeider med litteratur i

undervisningen, har et bredt repertoar av arbeidsmetoder, og de har et kunnskapssyn som i

stor grad vektlegger at læring skjer i sosial samhandling med andre. Den største likheten er

derimot hvordan informantene selv har et personlig forhold til engelsk litteratur, og hvordan

de bruker dette personlige forholdet til å inspirere og motivere elevene til å lese. Det finnes

ingen endelige svar på problemstillingen min, men forhåpentligvis er denne masteroppgaven

et utgangspunkt for refleksjon omkring egen lærerrolle og tilpasset opplæring, uavhengig av

hvilket fag det undervises i.
 
English:

This master´s thesis is a qualitative study with the intention to develop the understanding of

literature teaching in English. Furthermore I hope that this understanding would be a basis

for reflection of pedagogy approaches to literature. Due to the extent of the thesis, I focus on

English teachers in lower secondary school, but it may also relate to teachers in general.

To answer the thesis´ topic question I have used a fairly new method called ”letter method”.

Letter method is best understood as both an interview and a questionnaire. My participants

consist of four teachers from two different lower secondary schools in Østlandet, but from

different municipalities. There are three participants in one of the schools and one participant

from the other school. All the participants are women.

It may be argued that this is a thesis about ”the good teacher”, about teacher competence and

about the profession of teaching. But on the contrary, the thesis is not supposed to be a

recipe on ”the good teacher”, but rather a study of what characterize teachers who teach

literature as a method for adapted education. What concept of knowledge is basis for these

teachers? What kind of education do they have? What is their personal relationship to

literature? And what can we learn from them? These questions are all central questions in

this master´s thesis, and they will be addressed in the analyse chapter. Theory of adapted

education, a sociocultural perspective and Honneth´s theory of recognition, as well as theory

of English as a teaching subject, literature teaching in general and in English in particular

and the literature teacher´s task, are essential for the analyses.

The analysis shows, among other things, that the teachers who use literature teaching as a

method, have a widely set of teaching material, and that their conception of knowledge

emphasize that learning happens during meaningful activities with others. The most common

feature is how the teachers have a personal interest in literature, and how they use this

relationship to inspire and motivate the pupils to read. There is no definite answer to my

topic question, but hopefully this master´s thesis will be a basis for reflection on different

teaching methods and adapted education for teachers in all subjects.
 
Description
Mastergradsoppgave i tilpasset opplæring, avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap, Høgskolen i Hedmark, 2015.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit