dc.contributor.author | Randen, Gunhild Tveit | |
dc.date.accessioned | 2016-02-12T14:43:59Z | |
dc.date.available | 2016-02-12T14:43:59Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.citation | Randen, G. T. (2015). Vurdering av minoritetselevers språkferdigheter i grunnskolen. NOA. Norsk som andrespråk(1-2), 348-370. | nb_NO |
dc.identifier.issn | 0801-3284 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2379036 | |
dc.description | Artikkelen er opprinnelig gitt ut i tidsskriftet NOA. Norsk som andrespråk. Tidsskriftet er tilgjengelig via forlagets hjemmeside: http://ojs.novus.no/index.php/NOA/issue/archive | nb_NO |
dc.description.abstract | Vurdering, testing og kartlegging er et omdiskutert tema i norsk skolepolitikk,
og minoritetsspråklige elevers resultater på ulike typer vurderinger
får mye oppmerksomhet. Denne artikkelen gir en oversikt over forskningen
på vurdering av minoritetselevers språk i skolen ved å se på hva som har
vært i forskernes søkelys på dette området de siste 30 årene. Artikkelen er
basert på norske studier der selve vurderingen eller resultatene av den er
det sentrale. I artikkelens første del tematiseres forskning på ulike kartleggingsverktøy
og –rutiner som brukes i skolen, og hvordan disse verktøyene
fungerer i møte med minoritetselever. Videre presenteres forskning relatert
til vurdering på elevenes morsmål, og eventuelle sammenhenger mellom
vurdering på morsmål og på norsk. Oppfølging av vurdering og krav til
lærerkompetanse i skolens vurderingsarbeid diskuteres avslutningsvis.
Forskningen som presenteres, ses i lys av de utdanningspolitiske rammene
for vurdering i skolen. | |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Novus forlag. | nb_NO |
dc.subject | minoritetselever | nb_NO |
dc.subject | språkferdigheter | nb_NO |
dc.subject | kartlegging | nb_NO |
dc.subject | vurdering | nb_NO |
dc.subject | testing | nb_NO |
dc.title | Vurdering av minoritetselevers språkferdigheter i grunnskolen. | nb_NO |
dc.type | Journal article | nb_NO |
dc.type | Peer reviewed | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280 | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Humanities: 000::Linguistics: 010 | nb_NO |
dc.source.volume | 30 | nb_NO |
dc.source.journal | NOA : norsk som andrespråk. | nb_NO |
dc.source.issue | 1-2 | nb_NO |