• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Artikler, rapporter, filmer / Articles, reports, movies
  • Artikkel - fagfellevurdert vitenskapelig / Articles - peer-reviewed
  • View Item
  •   Home
  • Artikler, rapporter, filmer / Articles, reports, movies
  • Artikkel - fagfellevurdert vitenskapelig / Articles - peer-reviewed
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

“Det aller største mor vet om…”: Om å gi videre et levd liv med musikk og å formidle for lite.

Vestad, Ingeborg Lunde
Journal article, Peer reviewed
Thumbnail
View/Open
Vestad.pdf (351.2Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2379040
Date
2015
Metadata
Show full item record
Collections
  • Artikkel - fagfellevurdert vitenskapelig / Articles - peer-reviewed [1672]
Original version
Vestad, I. L. (2015). “Det aller største mor vet om…”: Om å gi videre et levd liv med musikk og å formidle for lite. InFormation - Nordic Journal of Art and Research, 4(1), 37-49. doi: 10.7577/information.v4i1.1490   10.7577/if.v4i1.1490
Abstract
Artikkelen dreier seg en mors inderlige ønske om å gi videre Prøysens barneviser til sin

5-årige sønn. Hun kjenner visene godt fra egen oppvekst, og har gode barndomsminner knyttet til

dem. Selv beskriver hun formidlingen som «mislykket», for sønnen er ikke interessert. I artikkelen

utforskes årsakene til at formidlingen «går galt» ved å se nærmere på morens forhold til barnevisene i

egen barndom, radioens formidling av visene som del av barnetimeprogrammene og cd-platen moren

har valgt for å formidle barnevisene til sønnen. Artikkelen er bygget på kvalitativt forskningsintervju

med mor og sønn og arkivforskning er benyttet for å belyse radiomediet. Cd-platen er analysert som

helhet, i tillegg til at det er gjort grundigere analyser av utvalgte viser. Ved å sammenholde

datamaterialet med teoretiske perspektiver på musikk i hverdagsliv og perspektiver på medier, søker

artikkelen å utdype morens opplevelse av barnevisene i voksen alder. Meningstilskrivelsene hun gjør

når hun lytter til barnevisene på den aktuelle cd-platen sammenliknes med sønnens

meningstilskrivelser. På bakgrunn av dette foreslås et begrep om «for-lite-mediering» – hypomediering

– for å beskrive en mediering som er «for trang» for det intenderte budskapet og som hindrer barnets

opplevelse heller enn å gi den næring slik at den blomstrer.
Description
This is an Open Access article licensed under the Creative Commons Attribution International License 4.0 (CC BY) and originally published in InFormation : Nordic journal of art and Research. You can access the article by following this link: https://journals.hioa.no/index.php/information/article/view/1490/1377
Publisher
Høgskolen i Olso og Akershus
Journal
InFormation : Nordic journal of art and research

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit