dc.contributor.author | Vestad, Ingeborg Lunde | |
dc.date.accessioned | 2016-02-12T15:20:16Z | |
dc.date.available | 2016-02-12T15:20:16Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.citation | Vestad, I. L. (2015). “Det aller største mor vet om…”: Om å gi videre et levd liv med musikk og å formidle for lite. InFormation - Nordic Journal of Art and Research, 4(1), 37-49. doi: 10.7577/information.v4i1.1490 | nb_NO |
dc.identifier.issn | 1893-2479 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2379040 | |
dc.description | This is an Open Access article licensed under the Creative Commons Attribution International License 4.0 (CC BY) and originally published in InFormation : Nordic journal of art and Research. You can access the article by following this link: https://journals.hioa.no/index.php/information/article/view/1490/1377 | nb_NO |
dc.description.abstract | Artikkelen dreier seg en mors inderlige ønske om å gi videre Prøysens barneviser til sin
5-årige sønn. Hun kjenner visene godt fra egen oppvekst, og har gode barndomsminner knyttet til
dem. Selv beskriver hun formidlingen som «mislykket», for sønnen er ikke interessert. I artikkelen
utforskes årsakene til at formidlingen «går galt» ved å se nærmere på morens forhold til barnevisene i
egen barndom, radioens formidling av visene som del av barnetimeprogrammene og cd-platen moren
har valgt for å formidle barnevisene til sønnen. Artikkelen er bygget på kvalitativt forskningsintervju
med mor og sønn og arkivforskning er benyttet for å belyse radiomediet. Cd-platen er analysert som
helhet, i tillegg til at det er gjort grundigere analyser av utvalgte viser. Ved å sammenholde
datamaterialet med teoretiske perspektiver på musikk i hverdagsliv og perspektiver på medier, søker
artikkelen å utdype morens opplevelse av barnevisene i voksen alder. Meningstilskrivelsene hun gjør
når hun lytter til barnevisene på den aktuelle cd-platen sammenliknes med sønnens
meningstilskrivelser. På bakgrunn av dette foreslås et begrep om «for-lite-mediering» – hypomediering
– for å beskrive en mediering som er «for trang» for det intenderte budskapet og som hindrer barnets
opplevelse heller enn å gi den næring slik at den blomstrer. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Høgskolen i Olso og Akershus | nb_NO |
dc.subject | musikalsk barnekultur | nb_NO |
dc.subject | musikk | nb_NO |
dc.subject | barnekultur | nb_NO |
dc.subject | medier | nb_NO |
dc.subject | Alf Prøysen | nb_NO |
dc.subject | barnetimen | nb_NO |
dc.subject | hypomediering | nb_NO |
dc.title | “Det aller største mor vet om…”: Om å gi videre et levd liv med musikk og å formidle for lite. | nb_NO |
dc.type | Journal article | nb_NO |
dc.type | Peer reviewed | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Humanities: 000::Musicology: 110 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 37-49 | nb_NO |
dc.source.volume | 4 | nb_NO |
dc.source.journal | InFormation : Nordic journal of art and research | nb_NO |
dc.source.issue | 1 | nb_NO |
dc.identifier.doi | 10.7577/if.v4i1.1490 | |