Skolevandring – en metode for profesjonsutvikling for lærere?
Abstract
Problemstillingen er «Hvordan utøver rektor skolevandring og hvordan opplever lærerne
skolevandring som utviklende for egen profesjonsutøvelse?»
Bakgrunnen for valg av tema i oppgaven er at skolevandring benyttes i mange norske skoler. Skolevandring benyttes blant annet på grunn av at rektor har et ansvar for pedagogisk ledelse
i skolen, og fordi det er krav fra skoleeier, rektor, lærere og foreldre om å øke elevenes
læringsresultat. Samtidig skaper skolevandring refleksjon over egen undervisningspraksis.
Jeg ønsket å se på om lærer opplever skolevandring som utviklende for deres lærerutøvelse.
Jeg belyser dette ved hjelp av Vygotsky (1978, 1986) sin sosiokulturelle perspektiv, og
profesjonsbeskrivelsene til Mausethagen (2015) og Molander & Terum (2008).
Oppgaven bygger på dybdeintervjuer av en rektor og to lærere ved en skole på Østlandet. Jeg
valgte å bruke dybdeintervju som metode, fordi jeg ville studere opplevelsen lærerne hadde
av skolevandring.
Funnene i min undersøkelse viser at lærerne setter pris på at rektor ser dem i deres
yrkesutførelse. Lærerne opplever at skolevandring er utviklende for dem, og at de lærer av
det. Skolevandring kan ha en positiv effekt på utvikling av lærernes profesjonsutøvelse, men
skolevandring har ingen avgjørende betydning for at de skal utvikle seg. Profesjonsutvikling
må foregå kontinuerlig gjennom hele året, og bør ikke begrenses til to ganger i året.
Opplevelsen av å bli sett og lyttet til er imidlertid viktig for læreren, og skolevandring bidrar
til at læreren føler seg sett og hørt. This is a master’s thesis in the field of Public Administration, written at Høyskolen i
Hedmark, campus Rena. My research question is “How does the headmaster of the school
practice management by classroom walkthroughs, and how do teachers develop in their
profession when the headmaster wanders the classroom?”.
Wandering the classroom is a method employed by several Norwegian schools. The method
focuses on the headmaster’s responsibility for educational and pedagogic school
management, teacher cooperation in order to increase the pupils’ educational outcome and
teachers reflecting over their own teaching practices. Thus, I wanted to examine whether
teachers experience development in their teaching skills/teaching practices as headmasters
do classroom walkthroughs. In addressing the research question, I employ Vygotsky’s
sociocultural perspective, and the description of the teaching profession as accounted for by
Mausethagen (2015) and Molander & Terum (2008).
My thesis is based on interviews with one headmaster and two teachers at a school in Eastern
Norway. By using depth interviews as my research method, I was allowed to study the
teachers’ experience and use of wandering the classroom.
My findings suggest that the teachers do appreciate that the headmaster sees them practice
their profession. Teachers find that wandering the classroom is a learning possibility that
helps them develop as teachers. Wandering the classroom may have a positive effect on
developing teachers in their profession, although it is not a vital part of development.
Developing the teaching practice has to be a continuous process throughout the year. Thus,
working on such development should not be limited to short periods of work twice a year.
The experience of being seen and hear is, however, important to the teacher, and the
headmaster contribute to such positive experiences by wandering the classroom.
Description
Erfaringsbasert master 90 poeng