Redegjørelse for og drøfting av hvordan en forsker kan utvikle en reflektert holdning til en egen forforståelse i kvalitativ intervjuing, i lys av Gadamer.
Abstract
I dette essayet vil jeg se på ulike forskningsetiske problemstillinger knyttet til forskerens forforståelse og fordommer i kvalitativ intervjuing. Jeg vil belyse problemstillingen med Gadamers filosofi og med begrepene forforståelse og fordommer i hvordan en forsker kan utvikle en reflektert holdning til egen forforståelse i kvalitativ intervjuing. Hvordan kan Hermeneutikken og Gadamers begreper fordommer og forforståelse bidra til at jeg er bevisst og reflektert til min egen subjektivitet og forforståelse i intervjusituasjonen? Det kvalitative forskningsintervjuet vil være en samtale mellom forsker og informant som begge vil være med på å påvirke intervjusituasjonen. Jeg er opptatt av at min teoribakgrunn, hypoteser og antagelser kan både være positivt og negativt i den kvalitative intervjusituasjonen. Hvordan kan min forforståelse influere intervjusituasjonen?
Description
Forskningsmetode i profesjonsrettede lærerutdanningsfag-kvalitativ metode, høsten 2015