Lærersamarbeid, Er det forskjell på hvordan mannlige og kvinnelige lærere samarbeider?
Abstract
Dataene som presenteres i dette essayet kommer fra en stor kartleggingsundersøkelse gjennomført av SePU. Tema i oppgaven er: Lærersamarbeid, og problemstillingen vil være: Er det forskjell på hvordan mannlige og kvinnelige lærere samarbeider?
Jeg ønsker å kommentere datamaterialet generert fra analyser uført i IMB SPSS, som er et statistisk datahåndterings -og dataanalyseverktøy. Videre vil jeg se på disse resultatene fra faktoranalyser, variansanalyser, regresjonsanalyser og reliabilitetsanalyser. Målet for essayet er å vise grunnleggende kunnskaper i lesing og tolking av statistiske begreper og framstillinger.
Avslutningsvis i essayet vil jeg diskutere datamaterialet og den informasjonen som kommer frem, med særlig vekt på om de tallverdiene som sier noe om forskjeller mellom mannlige og kvinnelige lærere måter å samarbeide på.
I dette datamaterialet blir lærerne bedt om å gi sin vurdering av følgende seks spørsmål om lærersamarbeid, og det er disse jeg konsentrerer meg om videre i essayet:
1. I denne skolen samarbeider vi lærere i stor grad om innhold og metoder i undervisningen.
2. I denne skolen støtter og hjelper lærerne hverandre for å forstå og løse problemer i klassa eller med elever som forstyrrer undervisningen.
3. Det er vanlig at lærere som har den samme klassa planlegger undervisningen i fellesskap
4. Lærerne er enige om hva som er uakseptabel elevatferd
5. Den enkelte lærer må i sin egen undervisning ta hensyn til andre læreres undervisning
6. På denne skolen er det et gjensidig forpliktende samarbeid mellom lærerne om de fleste forhold som vedrører undervisningen
Description
Forskningsmetode i profesjonsrettede lærerutdanningsfag- kvantitativ metode, Høsten 2015