Arbeidsgivernes vurdering av våre kandidater fra profesjonsutdanningene. «Tilfredse arbeidsgivere»
Abstract
Denne rapporten omhandler intervjuer av arbeidsgivere fra de tre profesjonsutdanningene som Høgskolen
i Hedmark har: allmennlærerutdanningen som nå er delt opp i to grunnskolelærerutdanninger, førskolelærerutdanningen
som nå heter barnehagelærerutdanningen, og sykepleierutdanningen. I rapporten sammenfattes intervjuer
med et utvalg representanter for arbeidsgiverne i noen kommuner i Hedmark og Oppland som har rekruttert
kandidater fra profesjonsutdanningene på høgskolen de siste fem årene.
Senter for praksisrettet utdanningsforskning (SePU) ved Høgskolen i Hedmark har utført oppdraget på vegne av
Høgskolen i Hedmark. Hovedformålet med denne undersøkelsen har vært å få en tilbakemelding fra arbeidsgivere
om våre kandidater ved overgangen til arbeidslivet, om arbeidssituasjon og sammenhengen mellom utdanningen og
profesjonsutøvelsen. Intervjuundersøkelsen er en oppfølging av kandidatundersøkelsen av allmennlærerutdanningen,
førskolelærerutdanningen og sykepleierutdanningen, som avsluttet utdanningene i 2010 og 2011 (Knudsmoen og
Berg 2013). Det er nå gjennomført intervju og fokusgruppeintervju av arbeidsgiverne for disse kandidatene.
Styrerne i barnehagene var spesielt godt fornøyd med kandidatenes arbeid med barnegruppene. De oppfattet dem
som kompetente og godt forberedt til denne oppgaven. Styrerne var imidlertid mer kritisk til kandidatenes kompetanse
som leder av en personalgruppe. Noen nyutdannete kandidater havner som avdelingsledere, og styrerne
mente i denne sammenhengen at den praktiske arbeidslivskompetansen var for svak. Hovedbildet er at styrerne
er godt fornøyd med de kandidatene de rekrutterer fra Høgskolen i Hedmark selv om de nevner noen svakheter
på ledelsesområdet,
varierende IKT-kompetanse og svakheter når det gjelder oppmerksomheten rettet mot barnehagens
resultater.
Rektorene ga i intervjuene uttrykk for at de var godt fornøyd med lærerkandidatene fra Høgskolen i Hedmark. Noen
av skolene var partnerskoler og gjennom denne ordningen hadde de et godt samarbeid med høgskolen. Kandidatene
var godt motivert og hadde innsikt i forskning og utviklingsarbeid og de hadde god kompetanse i klasseledelse. Kandidatene
selv var godt fornøyd med den profesjonskompetansen de hadde fått gjennom sin utdanning, skjønt litt mindre
fornøyd enn førskolelærerkandidatene og sykepleierkandidatene (Knudsmoen og Berg 2013). Rektorene mente
likevel at mange kandidater manglet forståelse for at de var en del av en større organisasjon med mange felles forpliktelser.
Kandidatene virket dermed noe uforberedt på den utstrakte teamorganiseringen i skolene. Samlet sett var
rektorene fornøyd med kandidatene, spesielt deres faglige og pedagogiske kompetanse selv om IKT-kompetansen
kunne variere og oppmerksomheten knyttet til elevenes resultater og bruken av disse var noe mangelfull.
Avdelingssykepleierne var fornøyd med kandidatenes kunnskap i generell sykepleie, samt betydning av rutiner og
prosedyrer. Videre vektla flere at kandidatene var ydmyke i utførelse av oppgaver og i relasjon til brukerne. Når det
gjelder kunnskaper gjennom utdanning synes nettopp sykepleiekunnskapen og hvordan man forholder seg til brukerne
som viktige kvalifikasjonskrav, i tillegg til personlig egnethet i yrkesutøvelsen. Enkelte avdelingssykepleiere
fremhevet også kandidatenes gode IKT-ferdigheter.
I kandidatundersøkelsen i 2012 inngikk to relativt like spørrebatterier om hvilke faktorer som kandidatene mente av
betydning for å søke den aktuelle profesjonsutdanningen og hvilke faktorer som var av betydning når de søkte sin
første relevante jobb etter fullført utdanning. Det samme spørrebatteriet ble brukt som en del av intervjuene. For
alle tre profesjonene ble det fremhevet at jobben var faglig utfordrende, mulighet for læring og utvikling, at jobben
er samfunnsnyttig og godt arbeidsmiljø. Det er større variasjoner når det gjelder vurdering av andre faktorer som
ledelsesoppgaver og geografisk plassering blant lederne i de tre yrkene, mens lønnsnivået og internasjonale karrieremuligheter
blir vurdert som lite viktig for de tre profesjonene. Alle yrkene fordrer samarbeid og relasjonelt arbeid, og
personlig egnethet blir fremhevet som vesentlig av svært mange av arbeidsgiverne. English: This report concerns interviews with employers from the three profession practitioners that complete
their study at Hedmark University College; Teacher education which is now divided into two primary teacher education,
preschool education now called kindergarten teacher education and nursing education. The report summarized
interviews with a selection representatives of employers in some municipalities in Hedmark and Oppland have recruited
graduates from professional practitioners education at the college for the past five years.
The Centre for Studies of Educational Practice (SePU) at Hedmark University College has conducted the interviews
on behalf of the Hedmark University College. The main purpose of this survey was to obtain feedback from employers
about our graduates during the transition to working life, in work and the relationship between education and professional
practice. The interview survey is a follow-up of the candidate survey of teacher training, preschool teacher
education and nursing education, who completed education in 2010 and 2011 (Knudsmoen and Berg 2013). It is now
conducted interviews and focus group interviews with employers for these candidates.
Leaders in kindergarden were particularly pleased with the candidates’ work with children groups. They perceived
them as competent and well prepared for this task. They were more critical of the candidates’ competence as leader
of an employee group. Some newly qualified candidates shortly become leaders, in this context that the practical
working skills were too weak. The main picture is that our informant group are very pleased with the candidates they
recruit from Hedmark University College, even though they mention some weaknesses in the management area,
varying ICT skills and weaknesses when it comes to the attention aimed at kindergarten results.
Headmaster in school gave interviews indicated that they were satisfied with the teacher candidates from Hedmark
University College. Some schools were partner schools and through this scheme, they had a good working relationship
with the college at the University College. The candidates were highly motivated and had insight into the research
and development work and they had good skills in classroom management. Candidates themselves were well
satisfied with the professional expertise they had gained through their education, though slightly less satisfied than
preschool teacher candidates and nursing graduates (Knudsmoen and Berg 2013). The principals, however, believed
that many candidates lacked understanding that they were part of a larger organization with many common obligations.
The candidates seemed thus somewhat unprepared for the extensive team organization in schools. Overall, the
headmaster are satisfied with the candidates, particularly their professional and educational competence although
ICT skills vary and attention related to pupils’ results and their use was somewhat lacking.
Leaders of nursing hospital and nursing home, and nursery home service were satisfied with the candidates’ knowledge
in general nursing, as well as importance of routines and procedures. Moreover emphasized several candidates
were humble in carrying out its tasks and in relation to the users. When it comes to knowledge through education
seems nursing knowledge and how the candidates’, relate to users as key eligibility requirements, as well as personal
fitness in professional practice. Some department nurses also highlighted candidates’ good ICT skills.
In candidate survey in 2012 signed two relatively equally asking batteries on the factors to student perceptions of
importance to seek the appropriate professional education and what factors were important when they sought their
first relevant job after completing education. The same asking the battery was used as part of the interviews. For all
three professions was highlighted that the job was academically challenging, opportunity for learning and development,
the job is useful to society and good working environment. There are major variations in the assessment of
other factors that management tasks and geographical location among the leaders of the three professions, while
wage levels and international career possibilities are considered unimportant for the three professions. All professions
require cooperation and relational work, and personal suitability are highlighted, as significant by many of the
employers.