Videregående skole som praksisarena - med fokus på forebygging av drop-out
Abstract
Dette er et notat fra et prosjekt som har vært gjennomført i et samarbeid mellom Hamar
Katedralskole og Høgskolen i Lillehammer – barnevernpedagogutdanningen. Prosjektet har
pågått i to perioder, i 2012 og 2013. Hvert høstsemester i disse to årene, har fire av våre 3. års
studenter vært ved Hamar Katedralskole i praksis. Hver periode har vært på ca 16 uker.
Vi vil forsøke å gi et innblikk i prosessen som har foregått fra den første henvendelsen og til
prosjektets slutt. Her vil vi legge vekt på hva studentene gjorde og deres beskrivelse av møtet
med elevene og utfordringer i praksisperioden. Videre vil vi beskrive og diskutere vår rolle
som veiledere og utfordringer i gjennomføringen av prosjektet sett fra vårt ståsted som
veiledere – og refleksjoner over erfaringer vi har gjort i forhold til gjennomføring av liknende
praksisprosjekter.