• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Studentoppgaver bachelor / Student papers BA
  • Bachelor i grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn / Primary and lower secondary education 1st to 7th grade
  • View Item
  •   Home
  • Studentoppgaver bachelor / Student papers BA
  • Bachelor i grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn / Primary and lower secondary education 1st to 7th grade
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvordan vektlegger Stortingsmelding nr. 16 utjevning av sosiale forskjeller? Og hvilke konsekvenser har dette? En dokumentanalyse om sosiale ulikheter i skolen.

Oskarsen, Lene
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
Oskarsen.pdf (594.9Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2386465
Date
2015
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor i grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn / Primary and lower secondary education 1st to 7th grade [105]
Abstract
Norsk:

Temaet for denne oppgaven er sosiale ulikheter blant elevene, og de konsekvensene dette

har for elevenes læringsutbytte. Jeg har analysert Stortingsmelding nr. 16, og sett på hva

denne sier om sosiale forskjeller i skolen og arbeidet med utjevning av disse, samt hvilke

konsekvenser dette har for lærerne i skolen. Med dokumentanalyse som metode har jeg

kommet frem til funn fra analysearbeidet, dette har jeg så presentert og drøftet opp mot

relevant teori.

Dagens skole i Norge ser ut til å være en bidragsytende faktor i å reprodusere sosiale

forskjeller blant elevene, og av særlig betydning for elevenes læringsutbytte er foreldrenes

utdanningsnivå og inntekt. Dette er et faktum til tross for at det er et underliggende politisk

mål om å utjevne sosiale forskjeller, og flere utdanningsreformer har hatt idealet om en

enhetsskole som fokus. Funn fra analysen viser at det allikevel er tiltak som kan gjøres for å

utjevne disse forskjellene. Disse tiltakene har direkte konsekvenser for lærerne, da de gjør

rede for hva den enkelte lærer kan gjøre for å utjevne sosiale ulikheter blant elevene.
 
English:

The theme in this paper is social inequalities among pupils, and what consequences this have for the pupil`s learning outcome. I have analysed Report No. 16 to the Storting, and what this document states about social inequalities in schools and the equalization of these differences, and what the consequences of this are for the teachers. By using document analyse, I have reached discoveries which I have presented and discussed using relevant theory.

Today’s school in Norway seems to be a contributing factor in reproducing social differences, and the education level and income of pupil`s parents seems to be of particular significance for the pupils learning outcome. Equalization of social differences is a political ambition, and several education reforms have had this as an underlying focus. In my analysis I have discovered measures that can be taken in the process of equalizing these differences. These measures have direct consequences for the teacher; they explain what the teacher can do in the work of equalizing social differences.
 
Description
Bacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2015.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit