Tilpasset opplæring. Et politisk begrep som skal tolkes pedagogisk.
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2386635Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSammendrag
Norsk:
Denne oppgaven belyser begrepet tilpasset opplæring og hvilke utfordringer skolen står ovenfor. Tilpasset opplæring har eksistert innenfor skolepolitikken siden 1970-tallet. Likevel viser flere studier at det er uklare oppfatninger rundt begrepet, og at skoler tolker og praktiserer tilpasset opplæring ulikt. En inkluderende, likeverdig og tilpasset opplæring bygger opp under tanken om enhetsskolen. En forståelse av tilpasset opplæring innebærer at det blir tatt hensyn til individet innenfor fellesskapets rammer, med et danningsperspektiv som ligger til grunn for skolens virksomhet, som ivaretar elevenes kulturelle bakgrunn i opplæringen. Noen utfordringer skolen står ovenfor er den økte målstyringen som preger norsk skole, hvor det er fare for at tilpasset opplæring kan bli et mål i seg selv. En annen utfordring skolen står ovenfor er å tilpasse opplæringen til elevmangfoldet innenfor fellesskapets rammer. English:
This thesis enlightens adapted education and the challenges the schools are facing. Adapted education has existed in the school policy since 1970’s. According to research studies, it seems that there are blurred perceptions when it comes to understanding what adapted education is, and studies shows that schools have different ways of interpreting adapted education in the field of teaching. An education which is inclusive, equal and adapted underpins the idea of comprehensive schools. Understanding adapted education entails that the individual must be taking into account within the fellowship, and a perspective of bildung bringing the students cultural background into the education. One of the challenges the schools are facing is the increased scorecard which characterizes the Norwegian school. The schools ability to manage the student diversity within the fellowship is also a challenge.
Beskrivelse
Bacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2015.