Show simple item record

dc.contributor.authorJohansen, Nina
dc.date.accessioned2016-04-22T11:39:38Z
dc.date.available2016-04-22T11:39:38Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2387013
dc.descriptionMastergradsoppgave i tilpasset opplæring, Avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap, Høgskolen i Hedmark, 2015.nb_NO
dc.description.abstractNorsk: Denne studien tar utgangspunkt i mine egne erfaringer som faglærer, kontaktlærer, spesialpedagog og særskilt norskopplæringslærer. Mine erfaringer ser jeg i samsvar med et økende krav om at stadig mer av lærerens arbeidstid blir brukt til skriftlig dokumentasjon av elevens prestasjoner. Den dokumentasjonen jeg har fokusert på her, er kartleggingsprøver som omhandler lesing og skriving. Problemstillingen i denne studien er: Hvordan bruker lærere på mellomtrinnet de obligatoriske kartleggingsprøvene som en ressurs for å tilrettelegge sin undervisning til elever med lese- og skrivevansker? Jeg tar her utgangspunkt i lærere som bruker kartleggingsresultatene for å tilrettelegge for elever med lese og skrivevansker. Dette er en kvalitativ studie hvor det empiriske materialet bygger på to halvstrukturerte intervjuer med to lærere som arbeider på mellomtrinnet ved samme skole. Det empiriske materialet blir analysert opp mot teori om lesing og skriving, kartlegging og egen lærerrolle. Studien viser at begge disse lærerne har mye lik praksis rundt tilpasset opplæring etter §3-1 i Opplæringslova (2014). Den obligatoriske kartleggingen begge disse lærerne har gjennomført i sin klasse, er Carlsten sin Lesetest. Utenom det har læreren på femte trinn kartlagt med Nasjonale prøver og læreren på sjuende trinn har kartlagt med S40, Ordkjedetesten og STAS. På sjuende trinn blir elevene retestet for å sjekke om tiltakene som er satt i verk, har fungert. De tidligere årene har imidlertid kun de elevene som vekker bekymring, blitt retestet. Studien viser at begge lærerne bruker kartleggingsresultatene til å dele inn klassen etter nivåer på veiledet lesing og skriving. Resultatet av kartleggingen brukes også, i samarbeid med foreldrene, til å teste elever som vekker bekymring med individuelle tester og til å velge ut kandidater til ulike typer kursing, som blant annet «lesefres». Dette er en type lesekurs hvor eleven blir forberedt på fremtidige tekster i ulike lesefag og hvor de lærer ulike lesestrategier. Begge lærerne brukte mye av undervisningen på å lære elevene ulike lesestrategier som for eksempel knyttneveregelen, begrepskart og bruk av elevens forkunnskaper. Deres forklaringer om egen praksis viser at de kjenner til sine elevers proksimale sone (Vygotskij, 2001). Flere ulike elementer i deres praksis samsvarer med Mortimores (referert i Salen, 2003) liste for å fremme positiv læring hos elevene.nb_NO
dc.description.abstractEnglish: This study is based on my own experiences as a teacher, tutor, special education and special tuition teacher. My experiences do I comply with increasing demands that a growing proportion of teacher hours are used for written documentation of the student's performance. And the documentation I have focused on here is mapping tests concerning reading and writing. My topic question in this study is: How do teachers at the intermediate stage use the compulsory assessment tests as a resource to facilitate their teaching of students with reading and writing difficulties? And then I take the basis of teachers who use survey results to facilitate the students with reading and writing difficulties. This is a qualitative study where the empirical material based on two semi-structured interviews with two teachers working at the same school in fifth to seventh grade. The empirical material is analysed against theory of reading and writing, mapping and role of the teacher. The study shows that both of these teachers have a lot of similar practices around customized training after §3-1 of the Education Act (2014). The obligatory mapping both of these teachers have completed in their classes is Carlsten's Reading Test. Besides the teacher has the fifth step mapped with national tests and teacher in seventh grade has discussed with the S40, Ordkjedetesten and STAS. Seventh grade students are retested to check whether the measures that have been implemented have worked, while the previous years, only students of concern has been retested. The study shows that both teachers use survey results to divide the class by levels of guided reading and writing, working with parents, test students raising concerns with individual tests and to select candidates for the various types of courses including reading milling, which is a type of reading course where the student is prepared for future texts in different reading exercises and how they learn different reading strategies. Both teachers spent a lot of instruction to teach students different reading strategies such as fist rule, concept maps and using student's proficiency. Their explanations of their practice show that they know their students proximal zone (Vygotsky, 2001). Several different elements in their practice matches Mortimores (referenced in Salen, 2003) list to promote positive learning for students.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectMITOnb_NO
dc.subjecttilpasset opplæringnb_NO
dc.subjectlesingnb_NO
dc.subjectkartleggingnb_NO
dc.subjectlese- og skrivevanskernb_NO
dc.titleKartlegging som en ressurs for elever med lese- og skrivevansker - En kvalitativ studie på mellomtrinnetnb_NO
dc.title.alternativeMapping as a resource for students with reading and writing difficulties - A qualitative study in grades 5-7nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber77nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record