• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i tilpasset opplæring / Master of adaptive education
  • View Item
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i tilpasset opplæring / Master of adaptive education
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kartlegging som en ressurs for elever med lese- og skrivevansker - En kvalitativ studie på mellomtrinnet

Johansen, Nina
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Johansen.pdf (4.530Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2387013
Date
2015
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i tilpasset opplæring / Master of adaptive education [181]
Abstract
Norsk:

Denne studien tar utgangspunkt i mine egne erfaringer som faglærer, kontaktlærer,

spesialpedagog og særskilt norskopplæringslærer. Mine erfaringer ser jeg i samsvar med et

økende krav om at stadig mer av lærerens arbeidstid blir brukt til skriftlig dokumentasjon av

elevens prestasjoner. Den dokumentasjonen jeg har fokusert på her, er kartleggingsprøver

som omhandler lesing og skriving.

Problemstillingen i denne studien er: Hvordan bruker lærere på mellomtrinnet de

obligatoriske kartleggingsprøvene som en ressurs for å tilrettelegge sin undervisning til

elever med lese- og skrivevansker? Jeg tar her utgangspunkt i lærere som bruker

kartleggingsresultatene for å tilrettelegge for elever med lese og skrivevansker.

Dette er en kvalitativ studie hvor det empiriske materialet bygger på to halvstrukturerte

intervjuer med to lærere som arbeider på mellomtrinnet ved samme skole. Det empiriske

materialet blir analysert opp mot teori om lesing og skriving, kartlegging og egen lærerrolle.

Studien viser at begge disse lærerne har mye lik praksis rundt tilpasset opplæring etter §3-1 i

Opplæringslova (2014). Den obligatoriske kartleggingen begge disse lærerne har

gjennomført i sin klasse, er Carlsten sin Lesetest. Utenom det har læreren på femte trinn

kartlagt med Nasjonale prøver og læreren på sjuende trinn har kartlagt med S40,

Ordkjedetesten og STAS. På sjuende trinn blir elevene retestet for å sjekke om tiltakene som

er satt i verk, har fungert. De tidligere årene har imidlertid kun de elevene som vekker

bekymring, blitt retestet. Studien viser at begge lærerne bruker kartleggingsresultatene til å

dele inn klassen etter nivåer på veiledet lesing og skriving. Resultatet av kartleggingen

brukes også, i samarbeid med foreldrene, til å teste elever som vekker bekymring med

individuelle tester og til å velge ut kandidater til ulike typer kursing, som blant annet

«lesefres». Dette er en type lesekurs hvor eleven blir forberedt på fremtidige tekster i ulike

lesefag og hvor de lærer ulike lesestrategier. Begge lærerne brukte mye av undervisningen på

å lære elevene ulike lesestrategier som for eksempel knyttneveregelen, begrepskart og bruk

av elevens forkunnskaper. Deres forklaringer om egen praksis viser at de kjenner til sine

elevers proksimale sone (Vygotskij, 2001). Flere ulike elementer i deres praksis samsvarer

med Mortimores (referert i Salen, 2003) liste for å fremme positiv læring hos elevene.
 
English:

This study is based on my own experiences as a teacher, tutor, special education and special

tuition teacher. My experiences do I comply with increasing demands that a growing

proportion of teacher hours are used for written documentation of the student's performance.

And the documentation I have focused on here is mapping tests concerning reading and

writing.

My topic question in this study is: How do teachers at the intermediate stage use the

compulsory assessment tests as a resource to facilitate their teaching of students with reading

and writing difficulties? And then I take the basis of teachers who use survey results to

facilitate the students with reading and writing difficulties.

This is a qualitative study where the empirical material based on two semi-structured

interviews with two teachers working at the same school in fifth to seventh grade. The

empirical material is analysed against theory of reading and writing, mapping and role of the

teacher.

The study shows that both of these teachers have a lot of similar practices around customized

training after §3-1 of the Education Act (2014). The obligatory mapping both of these

teachers have completed in their classes is Carlsten's Reading Test. Besides the teacher has

the fifth step mapped with national tests and teacher in seventh grade has discussed with the

S40, Ordkjedetesten and STAS. Seventh grade students are retested to check whether the

measures that have been implemented have worked, while the previous years, only students

of concern has been retested. The study shows that both teachers use survey results to divide

the class by levels of guided reading and writing, working with parents, test students raising

concerns with individual tests and to select candidates for the various types of courses

including reading milling, which is a type of reading course where the student is prepared for

future texts in different reading exercises and how they learn different reading strategies.

Both teachers spent a lot of instruction to teach students different reading strategies such as

fist rule, concept maps and using student's proficiency. Their explanations of their practice

show that they know their students proximal zone (Vygotsky, 2001). Several different

elements in their practice matches Mortimores (referenced in Salen, 2003) list to promote

positive learning for students.
 
Description
Mastergradsoppgave i tilpasset opplæring, Avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap, Høgskolen i Hedmark, 2015.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit