Show simple item record

dc.contributor.authorMelby, Ida Malnes
dc.date.accessioned2016-04-25T11:34:42Z
dc.date.available2016-04-25T11:34:42Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2387159
dc.descriptionMastergradsoppgave i tilpasset opplæring, Avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap, Høgskolen i Hedmark, 2015.nb_NO
dc.description.abstractNorsk: Denne masteroppgaven omhandler hvordan lærere opplever at deres klasseledelse og relasjonsbygging blir påvirket av å bruke et utvidet læringsrom i opplæringen. Bakgrunnen for oppgaven er at forskning forteller oss om hvor viktig det er for elevenes faglige og sosiale læring å ha gode relasjoner til elevene, og lærerens kompetanse på dette. Målet er å kartlegge hvilke erfaringer og meninger informantene i min studie har om klasseledelse med særlig vekt på relasjoner i uterommet. I oppgaven rettes oppmerksomheten mot klasseledelse med vekt på relasjonsbygging i uterommet, og det empiriske materialet er samlet inn ved deltagende observasjon og intervju. Studien viser at lærerne mener at klasseledelse og relasjoner blir påvirket i en positiv retning, når uterommet blir tatt i bruk som læringsarena. Det kommer frem hvor stort behovet er for en arena der lærerne kan få tid til å snakke med hver enkelt elev om emner ut over det faglige, og uteskole kan dekke dette behovet hos både lærere og elever. Uterommet blir en arena der lærere kan få muligheten til å være medmenneske ovenfor elevene, til å vise omsorg og varme på en annen måte enn i klasserommet. Lærerne føler de får en mulighet til å vise elevene at de virkelig bryr seg om de, og på denne måten få muligheter til å skape og ikke minst opprettholde de gode og positive relasjonene. Studien viser at lærerne fortsatt har klare forventinger til elevenes faglige innsats, oppførsel og atferd, men at dette ikke går på bekostning av det å vise varme og omsorg. Ved å benytte seg av et utvidet læringsrom føler lærerne at de kommer tettere på elevene og blir mer tilgjengelige hele tiden. I studien kommer det frem hvordan elevene i uterommet kommer bort til lærerne for å snakke på eget initiativ, og hvordan lærerne opplever denne arenaen som mye mer naturlig og autentisk for samtaler der man deler av hverandres liv. Undersøkelsen peker i retning av at bruk av uteskole kan føre til en mer likeverdig relasjon mellom lærere og elever, der forventinger og omsorg går hånd i hånd! Der lærer i tillegg til å opptre som en tydelig leder, også kan vise varme og omsorg.nb_NO
dc.description.abstractEnglish: This master’s thesis concerns how teachers experience that their class management and relationship management is affected by using outdoor education. The background for this thesis are based on what science tells us about how to create good relations to the students, and which competences the teachers needs when it comes to relationship leading. However, what is the teachers experience when it comes to how using an extended classroom can affect their class management and relationship management? The goal for this thesis is to describe the teachers experience with outdoor education as a working method, associated with class management and relationship management, and how this is experienced in relations to normal classroom teaching. In the thesis, the attention is directed towards class management, with emphasis on the relationship management in an outdoor environment, and the empirical material is gathered by combining observation and interviews. The participated observation allowed me to ask the teachers and the student questions during the observations, to examine relevant statements or actions. A hermeneutic view on reality is the basis for my analysis, and the results are classified in categories regarding the teacher’s class management and relationship management. Current research is the theoretical grounding for my study. The study shows how the class management and relationship management is influenced in a positive direction, by using the outdoor education is used as an alternative learning area. The need for an environment that gives the teachers time to talk with students about more than academic topics is big, and the extended classroom can open up and give time for this kind of conversations. The outdoor education can allow the teachers to act as humans, provide them with a possibility to give the student both warmth and care, to show them that they really care about each and one of them. In this way, the teachers can create and maintain good and positive relations to the student. The teachers are expressing that they have high expectations to student’s behaviour and efforts although they are using an outdoor education, and how this doesn’t have to go at the expense of the possibility to give warmth and care. By using outdoor education, the teachers feel that they are more available to the students, and that the students take more initiative for personal conversations and interaction with them. The teachers experience with outdoor education is also that it is more authentic area for these personal conversations. A result of using outdoor education as a working method is that the relation between teacher and students can be more equitable, and expectations and care are complementary to each other!nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectMITOnb_NO
dc.subjectklasseledelsenb_NO
dc.subjectrelasjonernb_NO
dc.subjectuterommetnb_NO
dc.subjectuteskolenb_NO
dc.titleEn undersøkelse om relasjonsdannelse i et utvidet læringsrom. Læreres erfaringer og tanker rundt uterommets påvirkning av klasseledelse og relasjoner.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282nb_NO
dc.source.pagenumber79nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record