Tverrestetisk analyse av romanen Happy Sally av Sara Stridsberg og fire fotografier av Marie Høeg
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2387392Utgivelsesdato
2015Metadata
Vis full innførselSammendrag
Norsk:
Denne masteroppgaven tar for seg en tverrestetisk analyse av romanen Happy Sally (2004) av Sara Stridsberg, og fire fotografier av Marie Høeg, tatt mellom 1895 og 1903. Det sentrale i oppgaven er hvordan kroppen fremstilles, og å se på om den kan fortelle noe om det å være et menneske, om det å være en del av et fellesskap, og å se hvordan samfunnsstrukturene påvirker oss. I analysen brukes teori fra litteratur- og kulturfeltet, da det særlig innenfor kulturfeltet finnes tanker om at kroppen er meningsbærende, at den er bærer av en kultur, en kultur som den igjen gir uttrykk for, bevisst eller ubevisst. Kroppen må ses i et kulturhistorisk perspektiv fordi det er minst like viktig som det biologiske perspektivet. Spesielt viktig er forholdet mellom kropp og språk: Hva vi uttrykker gjennom kroppen, med det verbale og det ikke-verbale språket, gjennom utseende, og om metaforer og symboler i tilknytning til kroppen.
Det som er felles for personene i romanen og fotografiene, er at kroppen er et viktig instrument for å synliggjøre hvem man er, hvem man vil være og hvordan man fungerer eller ikke fungerer sammen med andre. I romanen og fotografiene spiller relasjonen mellom kropp og rom en sentral rolle. Det ligger en spenning mellom samfunnets forventninger og enkeltindividets lengsel etter å forstå seg selv, og for å forstå seg selv som individ må man også forstå seg selv som en del av en gruppe, et lokalmiljø og en kultur. Personene i tekstene er alle på søken etter en identitet, og veien dit går gjennom kroppen. De vil sprenge grenser for hva kropp og kjønn er, hva det kan brukes til og oppfattes som. Personene utfordrer rådende normer i samfunnet – samfunnsstrukturene. English:
This master thesis presents an intermedial analysis of the novel Happy Sally (2004) by Sara Stridsberg, and four photographies by Marie Høeg from 1895-1903. The main issue in this task, is to show how the body is presented. The body in both the novel and the photographies can tell us something about what it can be like to be a human being, to be part of a society, and also how the structures in the society affects us. Both theory from literature and cultural studies are being used in this analysis. Especially in cultural studies, we can find thoughts about how our bodies can hold meanings; that the body represents a culture which is expressed through our language, clothes, behavior etc.
The body can be seen in a cultural-historic and in a biological perspective. The relation between the body and our language is very important. We express who we are through our body with both verbal- and non-verbal language, through our looks and with the metaphors we use when we talk about our bodies.
The main characters in both the novel and in the photographies, have that in common, that they use their bodies as an instrument for showing who they are, who they want to be and how they function together with others. They are all in search of an identity, and that search is shown in their body. They all want to break some limits for how the body and the sex can be looked at and used as. They all challenge the standards in the society.
Beskrivelse
Mastergradsoppgave i kultur- og språkfagenes didaktikk, Avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap, Høgskolen i Hedmark, 2015.