Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHirsti, Ruben Amble
dc.date.accessioned2016-06-03T08:16:30Z
dc.date.available2016-06-03T08:16:30Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2391285
dc.descriptionInternasjonal bacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2015.nb_NO
dc.description.abstractNorsk: Formålet med oppgaven var å finne ut om det eksisterte frafall og eventuelle årsaker til frafall på praksisskolen jeg var på i Namibia. For å kunne svare på dette så jeg på faktorer i hjemmemiljø, skolemiljø og på elevforutsetninger. Gjennom kvalitativ forskningsmetode har jeg funnet ut at det er mange årsaker til frafall i skolen. Årsakene kan deles inn i tre hovedfaktorer: hjemmemiljø, skolemiljø og elevforutsetninger. Faktorer i hjemmemiljøet som ble trukket fram var for eksempel økonomisk situasjon, foreldreinvolvering og stabilitet i hjemmet. Enkelte faktorer i skolemiljøet var dårlig kvalitet på utdanningen og negative relasjoner mellom lærer og elev. Elevens forutsetninger som ble trukket fram var lærevansker, atferdsvansker, manglende motivasjon til skole og skolearbeid, disiplinproblemer, repetisjon av klasser og alder.nb_NO
dc.description.abstractEnglish: The purpose of this study was to examine whether drop-out excisted and possible reasons for drop-outs at my school of practise in Namibia. To answer my research questions I examined factos that had to do with environment – both at home and in school, as well as the abilites and aptitudes of pupils. Through qualitative methods I have come to the conclusion that there are several factors that contribute to drop-outs in school. The factors can be divided in to three: home environment, school environment and abilites/aptitudes of pupils. Reasons contributing in the enviroment at home would be the family’s financial status, stability and parental involvement in their kids education. Having to do with the second factor – school environment – I found that relations between the teacher and pupils as well as the quality of education, was important. Teaching difficulties, behavioural difficulties, lack of motivation, disciplin problems and repetition of classes are some of the aspects that affects the third and last factor.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectfrafallnb_NO
dc.subjectskolemiljønb_NO
dc.subjectelevforutsetningernb_NO
dc.subjectNamibianb_NO
dc.subjectskolennb_NO
dc.subjectelevernb_NO
dc.subjectgrunnskolennb_NO
dc.titleNår veien er smal, er det lett å falle. Et studie om frafall i namibisk skole.nb_NO
dc.title.alternativeIt’s easy to fall on a narrow road. A study of the drop-out rate in Namibian schools.nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280nb_NO
dc.source.pagenumber40nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel