• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i kultur- og språkfagenes didaktikk / Master of didactics of culture and language
  • View Item
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i kultur- og språkfagenes didaktikk / Master of didactics of culture and language
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hengivne amatørmusikere – to livsfortellinger.

Brendløkken, Elisabeth
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Brendlokken.pdf (1.163Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2391671
Date
2015
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master i kultur- og språkfagenes didaktikk / Master of didactics of culture and language [80]
Abstract
Norsk:

Denne masteravhandlingen omhandler livshistorien til to amatørmusikere, som bruker mye

av tiden sin på frivillige kulturlivet. I tillegg til å være amatørmusikere, har de også til felles

at de begge jobber som dirigenter, men ingen av dem har verken formell utdanning eller

kvalifikasjoner innen faget. Likevel legger de ned mye tid i en frivillig musikalsk læringspraksis,

og de er i så måte ildsjeler for en del av kulturlivet.

I denne avhandlingen ønsker jeg å finne ut hva motivasjonen til disse hengivne

amatørmusikerne er, og hva som engasjerer dem til å legge ned så mye tid over flere år for at

korpsene og deres musikalske læringspraksiser skal lykkes. Derfor har jeg valgt å intervjue

to voksne amatørmusikere for å høre deres livsfortellinger og om deres musikalske liv.

For å kunne forstå deres engasjement til det frivillige musikklivet bedre, har jeg ved hjelp av

teori som hovedsakelig er hentet fra det kulturteoretiske feltet og perspektiver fra

musikksosiologi prøvd å begrunne de opplysninger som kom frem fra informantene under

intervjuet. Det kom blant annet frem at mye av deres motivasjon er basert på følelsen av å

være en del av et større fellesskap og et godt miljø. På mange måter føler de at erfaringene

ved å være amatørmusikere og ikke formelt utdannede musikkpedagoger, har bidratt til å

styrke deres personlige liv og identitet.

I denne avhandlingen finnes det først en innføring i korpshistorie, og progresjonen frem mot

dagens korpstradisjon. Dette innebærer også historie og synspunkter ved korpsdeltagelse på

17. mai, samt ulike typer korpsaktiviteter. Deretter følger teoretiske perspektiver som

omhandler fellesskap, dirigentrollen, musikk og identitet, og amatørmusiker som begrep.

Jeg presenterer så de to livsfortellingene jeg ble kjent med under intervjuene, og diskuterer

empirien og resultatene som kom frem. Avslutningsvis belyser jeg de ulike faktorene som

svar på problemstillingen.
 
English:

This masters degree deals with the life story of two amateur musicians, who spend a great

amount of their time on voluntary cultural life. In addition to being an amateur musician,

they also work as conductors, but without a formal education nor qualifications within the

field of art. Yet, they put in a lot of time on a volunteer musical learning practice, and in this

respect they are enthusiasts for a part of a cultural life.

In this thesis, I intend to examine what the motivation of these dedicated amateur musicians

is, and what engages them to use so much of their time, over several years, for the marching

bands and their musical learning practices to succeed. Therefore, I have chosen to interview

two adult amateur musicians to hear about their life stories and their musical lives.

In order to have a deepened understanding of their commitment to the voluntary musical life,

I have mainly chosen theory collected from the Culture Studies as well as perspectives from

music sociology, trying to justify the information that emerged from the informants during

the interviews. Some of the findings shows that a great amount of their motivation is based

on the feeling of being part of a community with a good environment. In many ways they

feel that the experience of being amateur musicians and not formally trained music teachers,

has helped to strengthen their personal lives and identity.

In this paper, you will first find an introduction on the history of marching bands and the

progression to today's tradition. This also includes viewpoints of the marching bands

participation on the Norwegian Constitution Day and various types of marching bands

activities. This is followed by the theoretical perspectives dealing with fellowship, the

conductor role, music and identity, and amateur musician as a concept.

Finally, I will present the two life stories I got to know during the interviews and discuss the

empirical results that emerged. In conclusion, I will illuminate the various factors of the

findings of the study as an answer to the problem presented.
 
Description
Mastergradsoppgave i kultur- og språkfagenes didaktikk, Avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap, Høgskolen i Hedmark, 2015.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit