dc.contributor.author | Brendløkken, Elisabeth | |
dc.date.accessioned | 2016-06-07T09:27:55Z | |
dc.date.available | 2016-06-07T09:27:55Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2391671 | |
dc.description | Mastergradsoppgave i kultur- og språkfagenes didaktikk, Avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap, Høgskolen i Hedmark, 2015. | nb_NO |
dc.description.abstract | Norsk:
Denne masteravhandlingen omhandler livshistorien til to amatørmusikere, som bruker mye
av tiden sin på frivillige kulturlivet. I tillegg til å være amatørmusikere, har de også til felles
at de begge jobber som dirigenter, men ingen av dem har verken formell utdanning eller
kvalifikasjoner innen faget. Likevel legger de ned mye tid i en frivillig musikalsk læringspraksis,
og de er i så måte ildsjeler for en del av kulturlivet.
I denne avhandlingen ønsker jeg å finne ut hva motivasjonen til disse hengivne
amatørmusikerne er, og hva som engasjerer dem til å legge ned så mye tid over flere år for at
korpsene og deres musikalske læringspraksiser skal lykkes. Derfor har jeg valgt å intervjue
to voksne amatørmusikere for å høre deres livsfortellinger og om deres musikalske liv.
For å kunne forstå deres engasjement til det frivillige musikklivet bedre, har jeg ved hjelp av
teori som hovedsakelig er hentet fra det kulturteoretiske feltet og perspektiver fra
musikksosiologi prøvd å begrunne de opplysninger som kom frem fra informantene under
intervjuet. Det kom blant annet frem at mye av deres motivasjon er basert på følelsen av å
være en del av et større fellesskap og et godt miljø. På mange måter føler de at erfaringene
ved å være amatørmusikere og ikke formelt utdannede musikkpedagoger, har bidratt til å
styrke deres personlige liv og identitet.
I denne avhandlingen finnes det først en innføring i korpshistorie, og progresjonen frem mot
dagens korpstradisjon. Dette innebærer også historie og synspunkter ved korpsdeltagelse på
17. mai, samt ulike typer korpsaktiviteter. Deretter følger teoretiske perspektiver som
omhandler fellesskap, dirigentrollen, musikk og identitet, og amatørmusiker som begrep.
Jeg presenterer så de to livsfortellingene jeg ble kjent med under intervjuene, og diskuterer
empirien og resultatene som kom frem. Avslutningsvis belyser jeg de ulike faktorene som
svar på problemstillingen. | nb_NO |
dc.description.abstract | English:
This masters degree deals with the life story of two amateur musicians, who spend a great
amount of their time on voluntary cultural life. In addition to being an amateur musician,
they also work as conductors, but without a formal education nor qualifications within the
field of art. Yet, they put in a lot of time on a volunteer musical learning practice, and in this
respect they are enthusiasts for a part of a cultural life.
In this thesis, I intend to examine what the motivation of these dedicated amateur musicians
is, and what engages them to use so much of their time, over several years, for the marching
bands and their musical learning practices to succeed. Therefore, I have chosen to interview
two adult amateur musicians to hear about their life stories and their musical lives.
In order to have a deepened understanding of their commitment to the voluntary musical life,
I have mainly chosen theory collected from the Culture Studies as well as perspectives from
music sociology, trying to justify the information that emerged from the informants during
the interviews. Some of the findings shows that a great amount of their motivation is based
on the feeling of being part of a community with a good environment. In many ways they
feel that the experience of being amateur musicians and not formally trained music teachers,
has helped to strengthen their personal lives and identity.
In this paper, you will first find an introduction on the history of marching bands and the
progression to today's tradition. This also includes viewpoints of the marching bands
participation on the Norwegian Constitution Day and various types of marching bands
activities. This is followed by the theoretical perspectives dealing with fellowship, the
conductor role, music and identity, and amateur musician as a concept.
Finally, I will present the two life stories I got to know during the interviews and discuss the
empirical results that emerged. In conclusion, I will illuminate the various factors of the
findings of the study as an answer to the problem presented. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.subject | musikere | nb_NO |
dc.subject | frivillige | nb_NO |
dc.subject | amatører | nb_NO |
dc.subject | kultur | nb_NO |
dc.subject | motivasjon | nb_NO |
dc.subject | korps | nb_NO |
dc.title | Hengivne amatørmusikere – to livsfortellinger. | nb_NO |
dc.title.alternative | Devoted amateur musicians – two life stories. | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Humanities: 000::Musicology: 110 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 69 | nb_NO |